FAV223 Vývoj televizních formátů

Filozofická fakulta
jaro 2018
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Alena Müllerová (přednášející)
Mgr. Alena Müllerová (přednášející), prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D. (zástupce)
Patrycja Astrid Twardowska (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 23. 3. 15:50–19:05 U34, So 24. 3. 9:10–12:25 U34, Pá 6. 4. 15:50–19:05 U34, So 7. 4. 9:10–12:25 U34, Pá 20. 4. 15:50–19:05 U34, So 21. 4. 9:10–12:25 U34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s nejnovějšími trendy vývoje televizních programů u nás i v zahraničí, které se projevují především ve vývoji televizních formátů.
Kurz přinese aktuální přehled televizních pořadů, ukáže, jak probíhá jejich development, a přiblíží problematiku televizních žánrů a formátů: co je to televizní formát, jaké jsou podmínky a okolnosti jeho vzniku, jak se televizní formát zařazuje a prosazuje v televizním vysílání a jak se upravuje při prodeji licence do dalších zemí.
V rámci kurzu budou představeny vybrané zahraniční tituly, které přinášejí nové myšlenky a postupy audiovizuální tvorby a které zaujaly diváky i kritiky. Studenti se seznámí s programovými manuály, prezentacemi a scénáři některých projektů. Tyto formáty budou porovnávány s vybranými domácími projekty z poslední doby.
Osnova
  • 1. Nové trendy v televizní tvorbě – co je a co není moderní.
  • 2. Seznámení s pojmy „televizní formát“ a "televizní žánr". Přehled žánrů a typů formátů.
  • 3. Jak probíhá development televizního pořadu a speciálně vývoj televizního formátu.
  • 3.1. Scenáristická a dramaturgická příprava – od prvotního nápadu k programovému manuálu tzv. bibli tv formátu.
  • 3.2. Producentská příprava – producentský potenciál formátu, průzkum realizace, rozpočet, technologie.
  • 3.3. Zařazení televizního pořadu do vysílacího schématu.
  • 3.4. Prodej licence do dalších zemí.
  • 4. Co chce současný televizní divák, jaké jsou cílové skupiny, sledovanost.
  • 5. Ukázky a rozbor epizod současných televizních pořadů.
  • 5.1. Non fiction formáty (např. reality show, docusoup, soutěž, skrytá kamera, vzdělávací reality show, aranžovaný dokument).
  • 5.2. Hrané formáty (seriál, sitcom).
Literatura
    povinná literatura
  • ORLEBAR, Jeremy. Kniha o televizi. Translated by Helena Bendová. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2012, 213 s. ISBN 9788073312466. info
  • Glen Creeber (ed.): The Television Genre Book. British Film Institute 2001.
    doporučená literatura
  • POSTMAN, Neil. Ubavit se k smrti : veřejná komunikace ve věku zábavy. Edited by Irena Reifová. 2., opr. vyd. Praha: Mladá fronta, 2010, 204 s. ISBN 9788020422064. info
  • Fleischer, Jan: To by mohl být film. Praha: AMU, 2009.
  • Nichols, Bill. Úvod do dokumentárního filmu. Praha: AMU a JSAF, 2010. 316 s. ISBN 978-80-7331-181-0
  • Negroponte, Nicholas (2001): Digitální svět. Praha: Management Press.
  • Šmíd, Milan (1995): Stručný slovník elektronických médií. Praha: Karolinum.
  • Mediální servery – Digizone, Louč, Medián.
  • Webové stránky TV stanic: BBC, HBO. WGBH, YLE, Arte apod.
Výukové metody
Přednášky, projekce, diskuse.
Metody hodnocení
Písemný rozbor jednoho televizního pořadu: jaký je základní nápad, struktura pořadu, cílová skupina a sledovanost, v čem je pořad originální, posouzení jeho zařazení ve vysílacím schématu.
Rozsah: 5 NS = 9.000 znaků.
Termín odevzdání do 15.5. na e-mail alena.mullerova@ceskatelevize.cz a v kopii katerina.pokorna@ceskatelevize.cz a označit v předmětu FAV223 Vývoj televizních formátů.
Informace učitele
Mgr. Alena Müllerová (nar./b. 27. 4. 1962, Chomutov).
Kreativní producentka České televize./ Creative producer in Czech televison, Prague.
Nyní vede vlastní tvůrčí skupinu a zaměřuje se na televizní pořady všech žánrů, vývoj nových formátů a velké mezinárodní koprodukce.
Vystudovala katedru dramaturgie a scenáristiky FAMU.
Jako dramaturgyně a scenáristka se zabývala zprvu hlavně dokumentárním filmem (např. spolupráce s Helenou Třeštíkovou na sběrných projektech).
Od roku 1998 pracuje v České televizi, kde řídila centrum dokumentární, publicistické a vzdělávací tvorby, podílela se na přípravě programového schématu a řady úspěšných televizních formátů, zabývala se programovou strategií přechodu na digitální vysílání a jako dramaturgyně, scenáristka a producentka stála u mnoha dokumentárních filmů a televizních pořadů různých žánrů.
Jako vedoucí producentského centra nebo ve své tvůrčí skupině připravila do vysílání řadu formátů a cyklů,v poslední době například série "Čtyři v tom" a "Navždy svoji", dokumenty "Magický hlas rebelky" a "Olga", koprodukční dokumenty "Rybí legendy Jakuba Vágnera" (s Discovery) a "Život podle Václava Havla" (s ARTE).
Věnuje se také literární a publicistické tvorbě: novela "Odporný svět" (Brno, Host, 2004), sborník úvah a rozhovorů "Albertov 16:00. Příběhy sametové revoluce" (Praha: Lidové noviny, 2009, s Vladimírem Hanzelem), publikovala v periodikách Přítomnost, Pražský deník, Host, Film a doba. Přednáší na FAMU. Je členkou PENklubu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován jednou za tři roky.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2015.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2018/FAV223