IM137 Aplikovaná herní studia – výzkum a design

Filozofická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Zdeněk Záhora (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 14:00–15:40 N21
Předpoklady
IM082 Herní studia
IM082 Herní studia.
Schopnost číst texty v angličtině.
Bohatá znalost herních žánrů výhodou.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/60, pouze zareg.: 0/60, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/60
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubení znalostí herních studií a představení metod a technik, kterými lze zkoumat digitální hry, jejich průmysl a publikum. Student v průběhu kurzu získá poznatky aplikovatelné nejen v akademické sféře, ale i v praxi. Témata přednášek jsou strukturována do několika tematických bloků rozdělených na zkoumání a využívání her ve výzkumu, zkoumání průmyslu a analyzování herního publika. Studenti získají jak teoretické znalosti nutné pro hlubší pochopení her a herní kultury, tak i vybrané metody, kterými lze tato témata zkoumat.
Výstupy z učení
Schopnost připravit návrh aplikovaného výzkumu včetně prezentovatelných podkladů.
Osnova
  • - Formální analýza hry
  • - Metodologie a vědecká paradigmata
  • - Herní žánry
  • - Herní průmysl a herní žurnalistika
  • - Sémiotika, Kybertext
  • - Narativ, diskurzivní analýza
  • - Čtecí týden
  • - Hráči jako publikum
  • - Virtuální světy jako etnografické pole
  • - Playbour a vazba na herní mechaniky
  • - Crowdresearch a herní telemetrie
  • - Návrh aplikovaného výzkumu
Literatura
    povinná literatura
  • MCALLISTER, Graham. The difference between focus testing and player testing. Edge [online]. 2012. Dostupné z: http://www.edge-online.com/features/the-difference-between-focus-testing-and-player-testing
  • WOLF, Mark J.P.; PERRON, Bernard, eds. The Video Game Theory Reader. 2003.
  • AARSETH, Espen. Introduction to Gamestudies. 2001. Dostupné z: http://www.gamestudies.org/0101/editorial.html
  • MÄYRÄ, Frans. An introduction to game studies :games in culture. 1st ed. Los Angeles: SAGE Publications, 2008
  • KERR, Aphra. The business and culture of digital games: gamework/gameplay. Thousand Oaks, Calif.: SAGE, 2006, 177 p. ISBN 978-141-2900-461.
  • GEE, James Paul. What video games have to teach us about learning and literacy. Palgrave. 2003.
  • JENKINS, Henry. Convergence culture: where old and new media collide. 1. vyd. New York: New York University Press, 2006, xi, 308 s. ISBN 978-081-4742-952.
  • SCHNELL, Jesse. The Art of Game Design. The Book of Lenses. CRC Press. 2008.
  • HUNICK, LEBLANC & ZUBEK. MDA: A formal approach to game design and game research. Discovery. 3 2004, Sv. 83. Dostupné z: http://www.cs.northwestern.edu/~hunicke/MDA.pdf
  • AARSETH, Espen. Cybertext: Perspectives on Ergodic Literature. JHU Press. 1997.
  • BARTLE, Richard. Hearts, Clubs, Diamonds, Spades: Players who suits MUDs. 1996. Dostupné z: http://www.mud.co.uk/richard/hcds.htm
  • BOGOST, Ian. Persuasive games: the expressive power of videogames. London: MIT Press. c2007.
  • JUUL, Jesper. Half-real: video games between real rules and fictional worlds. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2005.
Výukové metody
Přednášky, četba, aktivní účast na přednáškách (diskuze), návrh aplikovaného výzkumu a jeho konzultace.
Metody hodnocení
- průběžné úkoly (40 % hodnocení)
- závěrečná seminární práce (60 % hodnocení | návrh aplikovaného výzkumu)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.