PGM104 Andragogika

Filozofická fakulta
jaro 2021
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno online.
Vyučující
PhDr. Miroslava Dvořáková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 14:00–15:40 B2.43
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se obeznámí s východisky andragogiky, s teoretickými proudy v andragogice a jejich důsledky. Budou znát hlavní evropské a české dokumenty ošetřující oblast vzdělávání dospělých a celoživotního učení. Dále se zvládnou principy vzdělávání dospělých, naučí se uvažovat o dospělém jako učícím se jedinci a porozumí procesům učení se dospělých.
Výstupy z učení
Na konci kurzu by studenti měli být schopni:
- charakterizovat a vysvětlit teorie, které jsou východiskem andragogického myšlení,
- diskutovat o vzdělávacích cílech, kurikulu, metodách vzdělávání a jejich vzájemných vztazích,
- uvést nejvýznamnější představitele andragogiky a charakterizovat jejich základní myšlenky.
Osnova
  • 1. Andragogika jako obor, charakteristika.
  • 2. Vzdělávání dospělých v současnosti, kontext problematiky. Základní dokumenty pro ČR, EU.
  • 3. Teorie vzdělávání dospělých, základní proudy.
  • 4. Dospělý z pohledu andragogiky.
  • 5. Vzdělávání dospělých v národní a mezinárodní perspektivě. Vzdělávací politika ČR a EU.
  • 6. Instituce vzdělávání dospělých. Profese ve vzdělávání dospělých, financování vzdělávání dospělých.
  • 7. Didaktika vzdělávání dospělých.
  • 8. Soudobé koncepty vzdělávání dospělých. Celoživotní učení. Formální, neformální a informální učení a vzdělávání.
  • 9. Podnikové vzdělávání. Individuální rozvoj a organizační rozvoj.
  • 10. Koncepty sebevzdělávání (reflektivní praxe, Kolbův učební cyklus ad.). Podpora sebevzdělávání.
Literatura
    povinná literatura
  • DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Michal ŠERÁK. Andragogika a vzdělávání dospělých : vybrané kapitoly. Vydání první. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy. 169 stran. ISBN 9788073086947. 2016. info
  • NOVOTNÝ, Petr. Pracoviště jako prostor k učení. In Pracoviště jako prostor k učení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 97 s. ISBN 978-80-210-4918-5. 2009. info
    doporučená literatura
  • Bílá kniha : národní program rozvoje vzdělávání v České republice (Variant.) : Národní program rozvoje vzdělávání v České republice : Bílá kniha. info
  • NOVOTNÝ, Petr. Učení pro pracoviště. Prostor pro uplatnění konceptu workplace learning v českém prostředí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 152 s. ISBN 978-80-210-5116-4. 2009. info
  • ŠERÁK, Michal. Zájmové vzdělávání dospělých. Vydání 1. Praha: Portál. 207 stran. ISBN 9788073675516. 2009. info
  • BENEŠ, Milan. Andragogika. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia. 216 s. ISBN 80-86432-23-8. 2003. info
  • Strategy of human resources development for the Czech Republic. Praha: Úřad vlády ČR. 64, 72 s. ISBN 80-86734-02-1. 2003. info
  • RABUŠICOVÁ, Milada. Gramotnost: staré téma v novém pohledu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita & Nakladatelství Georgetown. 199 s. Edice Rubikon, sv. 8. ISBN 80-210-2858-0. 2002. info
  • BENEŠ, Milan. Idea vzdělávání v dnešní společnosti. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia. 110 s. ISBN 80-86432-40-8. 2002. info
  • ROGERS, Jennifer. Adults learning. 4th ed. Buckingham: Open University Press. 225 s. ISBN 0-335-20677-8. 2001. info
  • ČERYCH, Ladislav. České vzdělání a Evropa : strategie rozvoje lidských zdrojů v České republice při vstupu do Evropské unie : Program Phare, projekt č. CZ 9405-01-03-01. Praha: Sdružení pro vzdělávací politiku. 88 s. ISBN 8021103124. 1999. info
  • BENEŠ, Milan. Úvod do andragogiky. Praha: Karolinum. 129 s. ISBN 8071843814. 1999. info
  • PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě :základní mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha: Portál. 319 s. ISBN 80-7178-290-4. 1999. info
  • MUŽÍK, Jaroslav. Marketing ve vzdělávání dospělých. [Praha]: DAHA. 55 s. ISBN 80-902232-2-2. 1998. info
  • BELCOURT, Monica a Phillip Charles WRIGHT. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Vyd. 1. Praha: Grada. 243 s. ISBN 8071694592. 1998. info
  • Vyučování a učení : cesta k učící se společnosti : (Bílá kniha o vzdělávání a odborné přípravě). Edited by Květa Goulliová, Translated by Antonín Mikeš. Praha: Učitelské noviny - Gnosis. 96 s. 1997. info
  • PAVLÍK, Oldřich, Luboš CHALOUPKA a Karel KOHOUT. Vzdělávání dospělých : výtah z dokumentů a publikací. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání. 111 s. 1997. info
  • LEIRMAN, Walter. Čtyři kultury ve vzdělávání : expert, inženýr, prorok, komunikátor. Edited by Jiří Vymazal. 1. vyd. Praha: Karolinum. 157 s. ISBN 8071841684. 1996. info
Výukové metody
Přednáška, seminář, diskuse. Přednášky probíhají online formou v rámci MS Teams, studijní materiály jsou vloženy do LMS Elf. Přednášky budou nahrávané, nahrávka bude k dispozici studujícím předmětu v rámci MS Teams.
Metody hodnocení
Závěrečný písemný test.
Informace učitele
http://www.phil.muni.cz/~novotny/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.