PBSNJA1 Kvalitativní výzkum v sociálních vědách

Filozofická fakulta
podzim 2006
Rozsah
1/1. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (přednášející)
prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Rozvrh
Po 15:00–16:35 B32
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem kurzu je teoretické i praktické seznámení s metodologií kvalitativního výzkumu a možnostmi jejího využití v pedagogice a dalších společenských vědách. Studenti jsou nejprve seznámeni s teoretickými východisky kvalitativního paradigmatu. Následně je podrobně rozebráno několik realizovaných kvalitativních projektů a podán přehled strategií a technik používaných v kvalitativním výzkumu. Jádrem kurzu je vysvětlení metody zakotvené teorie (se zaměřením na techniku hloubkových rozhovorů) v postupných krocích (volba výzkumné otázky - rozhodnutí o vzorku - vypracování schématu rozhovoru - vedení rozhovoru - záznam dat - kódování dat - vytváření teorie). Studenti si volí vlastní výzkumnou otázku a v každém kroku pracují na vlastním hypotetickém výzkumném projektu. Součástí každého kroku je vždy hodnocení práce studentů ze strany vyučující i kolegů v kurzu.
Literatura
  • HOLLIDAY, Adrian. Doing and writing qualitative research. Online. London: SAGE, 2002. xi, 211. ISBN 0761963928. [citováno 2024-04-23] info
  • STRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Online. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999. 196 s. ISBN 80-85834-60-X. [citováno 2024-04-23] info
  • HENDL, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. Online. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997. 243 s. ISBN 8071845493. [citováno 2024-04-23] info
  • DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Online. Praha: Karolinum, 1993. 374 stran. ISBN 8070668229. [citováno 2024-04-23] info
  • KUČERA, Miloš. Školní etnografie : přehled problematiky. Online. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1992. 28 s. [citováno 2024-04-23] info
Metody hodnocení
seminář společná práce na semináři je kombinována se samostatnou domácí prací předpokladem udělení zápočtu je průběžné zpracovávání zápočtového projektu
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, jaro 2022.