CJBC128 Film and Literature I

Faculty of Arts
Autumn 2007
Extent and Intensity
0/2. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Petr Bubeníček, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc.
Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Eva Zachová
Timetable
Wed 16:40–19:55 B32
Prerequisites (in Czech)
Určeno pro studenty, kteří již absolvovali zkoušku z teorie literatury. Tento předpoklad platí pouze pro studenty české literatury.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The course deals with the relationships between literary and film works. Thorough interpretation of a literary work and its film version will constitute the essential part of the seminar. The participants will trace the film adaptative methods, shifts of both meaning and style, differences in narrative techniques and treatment of time, aesthetical structures of the literary text and film, social function of the work etc. Six film-projections will be part of the seminar.
Syllabus
  • Seminars will focus on these literary and film works: Francouzova Milenka / The French Lieutenant's Woman (John Fowles, Karel Reisz), Deník venkovského faráře / Journal d'un curé de campagne (Georges Bernanos, Robert Bresson), Démanty noci (Arnošt Lustig, Jan Němec), Spalovač mrtvol (Ladislav Fuks, Juraj Herz), Obchod na korze (Jan Grossman, Elmar Klos, Ján Kadár), Adelheid (Vladimír Körner, František Vláčil).
Literature
  • CHATMAN, Seymour. Dohodnuté termíny : rétorika narativu ve fikci a filmu. V Olomouci: Univerzita Palackého, 2000, 259 s. ISBN 8024401754. info
  • CHATMAN, Seymour. Existenty příběhu: Úvaha o postavě a prostředí ve filmovém a literárním narativu. Přel. Milan Orálek. Aluze, 2005, roč. 9, č. 3, s. 75 – 101.
  • CHATMAN, Seymour. Story and Discourse. Narrative Structure in Fiction and Film. Ithaca : Cornell University Press, 1980, 277 s.
  • MCFARLANE, Brian. Novel to film : an introduction to the theory of adaptation. Oxford: Clarendon Press, 1996, viii, 279. ISBN 0198711506. info
  • CORRIGAN, Timothy. Film and literature :an introduction and reader. Upper Saddle River, New Jersey: Prentice-Hall, 1999, x, 374 s. ISBN 0-13-526542-8. info
  • HUTCHEON, Linda. A Theory of Adaptation. New York : Routledge, 2006. 232 s.
  • STAM, Robert (ed.) - RAENGO, Alessandra (ed.). Literature and Film. A Guide to the Theory and Practice of Film Adaptation. 1. vyd. Malden : Blackwell Publishing, 2005. 359 s.
  • SZCZEPANIK, Petr. (ed. spolu s Petrem Marešem) Tvořivé zrady. Antologie současného polského myšlení o filmu a audiovizuální kultuře. Praha: NFA, 2005, 500 pp. ISBN 80-7004-119-6. info
  • MACUROVÁ, Alena and Petr MAREŠ. Text a komunikace : jazyk v literárním díle a ve filmu. Praha: Univerzita Karlova, 1993. info
  • PŘÁDNÁ, Stanislava, Zdena ŠKAPOVÁ and Jiří CIESLAR. Démanty všednosti :český a slovenský film 60. let : kapitoly o nové vlně. Vyd. 1. Praha: Pražská scéna, 2002, 387 s. ISBN 80-86102-17-3. info
  • HAMES, Peter. The Czechoslovak new wave. Berkeley, California: University of California Press, 1985, x, 322. ISBN 0520048598. info
  • HORTON, Andrew – MAGRETTA, Joan. Modern European Filmmakers and the Art of Adaptation. New York : Frederick Ungar Publishing, 1981. 383 s.
  • MRAVCOVÁ, Marie. Od Oidipa k Francouzově milence :světová litaratura ve filmu : interpretace z let 1982-1998. Vyd. 1. Praha: Národní filmový archiv, 2001, 371 s. ISBN 80-7004-099-8. info
  • MRAVCOVÁ, Marie. Literatura ve filmu. Praha: Melantrich, 1990. ISBN 8070230622. info
  • MONACO, James. Jak číst film : svět filmů, médií a multimédií : umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie. Translated by Tomáš Liška - Jan Valenta, Illustrated by David Lindroth. 1. vyd. Praha: Albatros, 2004, 735 s. ISBN 9788000014104. info
  • RIMMON-KENAN, Shlomith. Poetika vyprávění : Narrative fiction : contemporary poetics (Orig.). Translated by Vanda Pickettová. Vyd. 1. Brno: Host, 2001, 174 s. : i. ISBN 80-7294-004-X. info
  • MÁLEK, Petr. Teorie intertextu a literární kontexty filmu I. Iluminace, 1993, roč. 5, č. 2, s. 7 – 31.
  • MÁLEK, Petr. Teorie intertextu a literární kontexty filmu II. Iluminace, 1993, roč. 5, č. 3, s. 7 - 36.
  • KLEIN, Michael (ed.) – Parker, Gillian (ed.). The English Novel and the Movies. New York : Frederik Invar Publishing, 1981. 383 s.
  • WAGNER, Geoffrey. The Novel and the Cinema. Rutherford : Fairleigh Dickinson University Press, 1975. 394 s.
  • KOZLOFF, Sarah. Invisible Storytellers: Voice-over Narration in American Fiction Film. Berkeley : University of California Press, 1988. 167 s.
Assessment methods (in Czech)
Ukončeno zápočtem; požadavky: seminární práce, účast a interpretovaných knih a adaptací.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught each semester.
General note: Počet účastníků bude omezený.
Information on course enrolment limitations: Při nadlimitním počtu přihlášených studentů vybere vyučující účastníky na základě vědomostního testu nebo pohovoru.
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Autumn 2005, Spring 2006, Autumn 2006, Autumn 2008.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2007/CJBC128