VIKMB43 Informační audit

Filozofická fakulta
podzim 2014
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Michaela Dombrovská, Ph.D. (přednášející)
Ing. Petr Očko, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Pavla Vizváry, Ph.D. LL.M. (přednášející)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Marie Hradilová
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Rozvrh
So 20. 9. 9:10–14:05 C11, So 11. 10. 9:10–14:05 C11, So 8. 11. 9:10–14:05 C11, So 22. 11. 9:10–14:05 C11, So 13. 12. 9:10–14:05 C11
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Cíle předmětu
Po úspěšném absolvování budou studenti schopni:
popsat organizaci, její subsystémy, procesy a operace, kultury,
vyjmenovat a používat základní nástroje a techniky auditu,
vybrat a aplikovat vybrané nástroje auditorské práce (flow chart, řízený rozhovor, dotazník a další),
popsat kritická místa v průběhu informačních toků,
posuzovat možné dopady navrhovaných řešení,
vysvětlit rozdíl mezi interním auditem, externím auditem,
vysvětlit podstatu interního auditu,
pojmout infomrační audit jako strategickou součást znalostního managementu organizace,
prezentovat výsledky auditorské práce,
identifikovat význam auditu a ratingu pro fungování ekonomiky a to zejména z hlediska ekonomie informací,
popsat hlavní typové situace informačních asymetrií v ekonomice,
pochopit jejich vazbu na principy auditu a ratingu v tržním prostředí,
vysvětlit příčiny velkých finančních krizí, které měly dopady na světovou ekonomiku, z hlediska ekonomie informací
identifikovat roli ratingu a auditu v nich.

Součástí výuky bude praktické provedení některé části auditu.
Osnova
  • I) Teorie a význam informačního auditu v řízení organizace, organizační struktura a management
  • Management - informační politika organizace, různé typy politik v závislosti na typu organizace, organizační kultura a identita, učící se organizace, audit firemní kultury
  • Strategie organizace a strategie řízení - vize, strategie, strategická analýza/audit jako nástroj formulace strategie, řízení změn/inovací
  • II) Interní audit, řízení zdrojů a hlavní principy informačního auditu
  • Hlavní nástroje auditorské práce, nástroje interního auditu, etický přesah práce auditora.
  • Audit jako moderní nástroj analýzy a správy informačních zdrojů, informačních služeb a informačních toků v rámci organizace.
  • Informační audit jako nástroj znalostního managementu organizace.
  • Řízení zdrojů - procesní analýzy (informační toky, data management)
  • On-line audit - úvod do auditu webu a sociálních sítí
  • III) Organizační analýzy
  • Okolí organizace - makro/mikrookolí, globalizace trhů, měnící se prostředí a rychlost změn, SWOT, PEST a další analýzy a jejich vliv okolí na vnitřní chod organizace.
  • Analýzy konkurenčního prostředí a vnitřní analýzy - analýza produktivity, portfolio analýza, audit zdrojů, finanční analýza, audit organizační kultury.
  • IV) Ekonomická role informací
  • Ekonomie informací - základní pojmy ekonomie informací, asymetrie informací a její ekonomické dopady, morální hazard a nepříznivý výběr, pojetí ratingu a auditu z hlediska ekonomie informací.
  • Rating a audit z hlediska role informací v ekonomickém prostředí - ekonomický význam ratingu a auditu, role ratingu na finančních trzích, velké světové finanční krize a role ratingu a auditu v nich, informační asymetrie a velké světové finanční krize.
Literatura
    doporučená literatura
  • Dombrovská, Michaela, Petr Očko a Petr Zeman. Informační audit – cesta k rozvoji znalostní organizace. Ikaros [online]. 2005, roč. 9, č. 9 [cit. 31.05.2014]. ISSN 1212-5075. Dostupný z: http://www.ikaros.cz/node/2001
  • Očko, Petr. Ekonomika podniku: Ekonomika podniku v éře informační společnosti. Dostupný z: http://www.informacniveda.cz/article.do?articleId=1136
  • HOLMAN, Robert. Ekonomie. Online. 3. aktualiz. vyd. Praha: C.H. Beck, 2002. xxii, 714. ISBN 8071796816. [citováno 2024-04-24] info
  • Buchanan, S.; Gibb, F. The information audit: an integrated strategic approach. International journal of information management, 1998, vol. 18, iss. 1, pg. 29. ISSN 0268-4012
  • BURK, Cornelius F a Forest W HORTON. InfoMap: a complete guide to discovering corporate information resources. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall, c1988, xv, 254 p. ISBN 01-346-4447-6.
  • Henczel, S.M. The information audit: a practical guide. East Grinstead : Bowker-Saur, 2001. xxiv, 272 s. ISBN 3-598-24367-7.
  • Orna, E. Practical information policies: how to manage information flows in organisations. Aldershot: Gower, 1990.
Výukové metody
Teoretická příprava, praktická cvičení, skupinové zpracování úkolu
Metody hodnocení
80 % docházka, skupinová práce na zadaném úkolu, skupinová prezentace zadaného úkolu (dílčí informační audit ve vybrané organizaci) - v rámci 3. nebo 4. setkání. Vzhledem k blokové výuce v termínech pro kombinované studenty platí stejné podmínky pro obě formy studia.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.