VIKBA14 Digitální kompetence

Filozofická fakulta
podzim 2017
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Kubisová
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 9:10–10:45 U35
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
VIKBA14/01: Po 17:30–19:05 L11
Předpoklady
VIKBA05 Transformace dat
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozvoj teoretických i praktických znalostí a dovedností, které umožní frekventantovi pracovat s moderními technologiemi pro vzdělávání a pro presentaci informací. Kurz kopíruje The Digital Competence Framework 2.0 - European Commission, věnuje se jeho jednotlivým částem a vztahuje jej k praktickým i teoretickým dovednostem nutných nejen pro jeho osvojení, ale také pro práci v knihovně nebo ve vzdělávací instituci.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování schopen:
  • tvořit inforgrafiku
  • přemýšlet o možnostech vizualizace dat a procesů a zvolit pro ni vhodnou metodu
  • tvořit obdobný text v online prostředí Medium
  • kriticky reflektovat The Digital Competence Framework 2.0
  • tvořit vzdělávací modul v Moodle
  • chápat základní terminologii z počítačových sítí
  • natočit jednoduchý film ve skupině se spolužáky
  • zvolit vhodný online nástroj pro práci s digitálním obsahem
  • Osnova
    • The Digital Competence Framework 2.0, oragnisační pokyny
    • Datová a informační gramotnost I.
    • Datová a informační gramotnost II.
    • Komunikace a spolupráce I.
    • Komunikace a spolupráce II.
    • Počítačové sítě
    • Tvorba digitálního obsahu I.
    • Tvorba digitálního obsahu II.
    • Tvorba digitálního obsahu III.
    • Tvorba modulu v Moodle, tvorba vzdělávacího obsahu
    • Bezpečnost
    • Řešení problémů a algoritmické myšlení
    Literatura
      povinná literatura
    • ČERNÝ, Michal. Tvorba digitálních vzdělávací objektů pro online prostředí: didaktické a technické poznámky k tvorbě digitálních vzdělávacích objektů (převážně) v konektivistickém a konstruktivistickém paradigmatu. Online. 1. vyd. Brno: Flow, 2017. 111 s. ISBN 978-80-88123-17-0. [citováno 2024-04-23] info
    • ČERNÝ, Michal. 12 trendů v české softwarové ekonomice: technologické, ekonomické, sociální a etické aspekty ICT. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 139 s. neuvedeno. ISBN 978-80-210-6803-2.
    • EGER, Ludvík. Jak tvořit distanční text. Online. 2. vyd. V Plzni: Západočeská univerzita, 2001. 46, 11 s. ISBN 80-7082-770-X. [citováno 2024-04-23] info
      doporučená literatura
    • ČERNÝ, Michal, Dagmar CHYTKOVÁ, Pavlína MAZÁČOVÁ a Gabriela ŠIMKOVÁ. Distanční vzdělávání pro učitele. Online. 1. vyd. Brno: Flow, 2015. 176 s. ISBN 978-80-905480-7-7. [citováno 2024-04-23] info
    • ČERNÝ, Michal. Kolaborativní a kooperativní systémy (nejen) v knihovnách. Knihovna, Národní knihovna ČR, 2014, roč. 25, č. 1, s. 117-125. ISSN 1801-3252.
    • ČERNÝ, Michal. Analýza a vizualizace dat – základ pro informační analytiky. In Jiřina Novotná. Moderní trendy ve vyučování matematiky a přírodovědných předmětů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. s. 102-108. ISBN 978-80-210-6724-0.
      neurčeno
    • ČERNÝ, Michal. Digitální informační kurátorství jako univerzální edukační přístup. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2017. 119 s. ISBN 978-80-210-8663-0. [citováno 2024-04-23] Čítárna Munispace info
    • ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole : praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. Online. První vydání. Praha: Grada, 2012. 281 stran. ISBN 9788024741529. [citováno 2024-04-23] URL info
    Výukové metody
    Studenti se účastní přednášek, ke kterým je připravena sada praktických cvičení s externími odborníky z praxe. Součástí studia je průběžná práce s úkoly.
    Metody hodnocení
    Výuka probíhá formou semináře. Během semestru budou vyžadovány průběžné praktické úkoly. Na konci je třeba složit test. Výsledná známka vzniká složením bodů získaných během jednotlivých aktivit - tvorba infografiky, tvorba textu na Medium, tvorba vzdělávacího modulu, test. V pondělí jsou volitelné, ale bodově bonifikované semináře, které studenty připraví na praktické úkoly. Studenti mohou získat další body za recenze na relevantní literaturu ke kurzu.
    Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, podzim 2021.