FF:UZHIA01II Didaktika dějepisu II - Informace o předmětu
UZHIA01II Didaktika dějepisu II
Filozofická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno online. - Vyučující
- prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D.
Historický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Hana Ambrožová
Dodavatelské pracoviště: Historický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 12:00–13:40 B2.32
- Předpoklady
- UZHIA01I Didaktika dějepisu I
UZB001 Psychologie pro učitele I; UZB002 Školní pedagogika; UZB003 Školní didaktika; UZB004 Psychologie pro učitele II; UZB005 Speciální pedagogika a pedagogická diagnostika; UZB006 Kompendium pro učitele K. Šeďová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství historie pro střední školy (program FF, N-HIU_) (3)
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem kurzu je osvojení a prohloubení teoretických znalostí a dovedností pro výuku dějepisu na střední škole. Na základě nabytých znalostí zvládnout interpretaci středoškolské látky a její předání studentům, zvládat specifické nároky spojené s předmětem v oblasti prověřování znalostí, alternativních výukových metod, mimoškolní činnosti apod.
- Výstupy z učení
- Absolvent je schopen vyučovat dějepis na střední škole s využitím moderních didaktických metod; disponuje znalostmi a dovednostmi, které mu umožňují řídit vzdělávací proces a reagovat na specifické potřeby studentů; dokáže definovat postupné cíle pedagogického procesu.
- Osnova
- 1. Interdisciplinární vazby výuky dějepisu.
- 2. Didaktická média (textová, krásná a naučná literatura, hmotné prameny, oral history atd.).
- 3. Speciální postupy, seminární styl práce, projektové vyučování.
- 4. Stereotypy ve výuce dějepisu.
- 5. Evropská a regionální dimenze ve výuce dějepisu.
- 6. Specifika prověřování znalostí a hodnocení studentů ve výuce historie.
- 7. Výuková a výchovná role učitele v hodinách historie, praktické povinnosti středoškolského učitele.
- Literatura
- povinná literatura
- STRADLING, Robert. Jak učit evropské dějiny 20. století. Praha, MŠMT 2014.
- LABISCHOVÁ, Denisa a Blažena GRACOVÁ. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta. 276 s. ISBN 9788073685843. 2008. info
- MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky [Maňák, 1993]. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 111 s. ISBN 80-210-0210-731. 1993. info
- ČAPEK, Vratislav. Didaktika dějepisu. 1. vyd. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství. 271 s. 1985. URL info
- doporučená literatura
- STRADLING, Robert. Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele. Praha, MŠMT 2004.
- Dejepis21.cz Dějepis v 21. století (vzdělávací portál; online). Dostupné z: http://www.dejepis21.cz/.
- Rámcové vzdělávací programy MŠMT
- ČINÁTL, Kamil a Jaroslav PINKAS. Dějiny ve filmu : film ve výuce dějepisu. Vyd. 1. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů. 248 s. ISBN 9788087912119. 2014. info
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualizované a doplně. Praha: Portál. 481 stran. ISBN 9788073675035. 2009. info
- MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido. 219 s. 148. ISBN 80-7315-039-5. 2003. info
- Metodické inspirace : dějepis ve škole : ze zkušeností učitelů základních a středních škol. Praha: Asociace učitelů dějepisu ČR. 156 s. 1998. info
- PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido. 148 s. ISBN 8085931494. 1998. info
- BENEŠ, Zdeněk. Historický text a historická kultura. 1. vyd. Praha: Karolinum. 224 s. ISBN 8071841269. 1995. info
- Výukové metody
- Přednáška, diskuse, skupinová práce.
- Metody hodnocení
- Písemný test z problematiky didaktiky dějepisu a školské legislativy.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2020/UZHIA01II