FF:HIA283 Prameny k soudobým dějinám - Informace o předmětu
HIA283 Interpretace pramenů k soudobým dějinám
Filozofická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/2/0. 6 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Tomáš Dvořák, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Tomáš Dvořák, Ph.D.
Historický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Historický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Čt 12:00–13:40 L11
- Předpoklady
- Specializace magisterského studia: Dějiny 19. a 20. století
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 22 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 2/22, pouze zareg.: 0/22 - Mateřské obory/plány
- Archivnictví (program FF, N-AR_) (2)
- Archivnictví (program FF, N-HI)
- Církevní dějiny (program FF, N-HI_)
- Dějiny raného novověku (program FF, N-HI_)
- Dějiny středověku (program FF, N-HI_)
- Historie (program FF, N-HI_)
- Moderní dějiny (program FF, N-HI_)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je představit různé typy historických pramenů, zpravidla typických pro výzkum dějin druhé poloviny 20. století a různé přístupy k jejich kritice a interpretaci.
- Výstupy z učení
- Absolvent bude při kontaktu s pramenným materiálem schopen rozšířit pole tázání a volit metodologicky relevantní otázky a odpovídající nástroje interpretace. Absolvent bude schopen v odborné literatuře identifikovat základní způsoby metodologických konceptů a orientovat se v aktuální debatě nad základními otázkami českých soudobých dějin. Zároveň získá detailní znalosti o struktuře a umístění archivního pramenů.
- Osnova
- 1) Klasifikace historických pramenů k soudobým dějinám. Nové a mizející druhy pramenů.
- 2) Prinicipy selekce pramenů a jejich kritiky. Výhody a omezení v soudobých dějinách.
- 3) Archivní prameny. Typologie. Archivy a jiné instituce. Přístupnost archivních pramenů.
- 4) Edice pramenů k soudobým dějinám.
- 5) Archivní prameny a totalitarita. "Newspeak" - porozumnění jazyku pramenů. Otázka důležitosti výpovědní hodnoty a věrohodnosti archivních pramenů v podmínkách totalitarity.
- 6) Cenzura, propaganda a ideologie.
- 7) Tisk a ostatní média.
- 8) Egodokumenty. Deníky a memoáry. Svědectví a tzv. orální historie.
- 9) Kolektivní paměť. Místa paměti. Vzpomínková kultura.
- 10) Jazyk, diskurz, analýza diskurzu.
- 11) Metody a koncepty a diskuse z hlediska pramenného studia: Totalitarismus versus revizionismus. Diskursivita a analýza diskurzu, dějiny každodennosti, sociální dějiny politiky, analýza politické praxe.
- Literatura
- povinná literatura
- • Monotematické číslo časopisu Soudobé dějiny Socialismus jako myšlenkový svět. Soudobé dějiny 19, 2012/2.
- ČECHUROVÁ, Jana a Jan RANDÁK. Základní problémy studia moderních a soudobých dějin. Vyd. 1. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2014, 756 s. ISBN 9788073085568. info
- doporučená literatura
- BARŠA, Pavel: Normalizace mimo dobro a zlo, in: Lidové noviny. 21. 5. 2011.
- PLACÁK, Petr: Pullmannův Pán much aneb Historie a svět dětí. Paměť a dějiny. Revue pro studium totalitních režimů Roč. 7, č. 1 (2013), s. 123-128.
- SEDLÁK, Petr: Každodennost jako předmět a koncept dějepisného poznání. Soudobé dějiny 20, 2013, s. 120-157.
- Zavacká, Marína: K problematike výskumu totalitnej komunistickej propagandy: vybrané pojmy, mechanizmy. Historický časopis 2002/3, s. 439–456.
- VANĚK, Miroslav, Pavel MÜCKE a Hana PELIKÁNOVÁ. Naslouchat hlasům paměti : teoretické a praktické aspekty orální historie. Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 2007, 224 stran. ISBN 9788072850891. info
- APPLEBY, Joyce Oldham, Lynn HUNT a Margaret C. JACOB. Jak říkat pravdu o dějinách : historie, věda, historie jako věda a Spojené státy americké. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2002, 273 s. ISBN 8073250039. info
- Výukové metody
- Výklad, domácí úkoly, diskuse v hodině, skupinový projekt.
- Metody hodnocení
- Seminární práce, zápočet ověřující porozumění problematice
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2022/HIA283