ISKM60 Literatura pro děti a mládež

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno synchronně online
Vyučující
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 14:00–15:40 B2.44, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
Předpoklady
Předmět nemá prerektivzity.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 25/25, pouze zareg.: 5/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 4/25
Mateřské obory/plány
předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět je kontextovou součástí kurikula studijního programu. Navazuje funkčním způsobem na povinné předměty kulturně, edukačně a filologicky zaměřené. Cíle jsou definovány tak, že předmět přináší studentům znalosti a porozumění literárním textům pro danou cílovou skupinu a odkazu, kompetence pro práci s výzkumy dětského čtenářství a s dětským i dospívajícím čtenářem, schopnost reflexe témat předmětu ve formě projektu nebo odborného textu. V kontextu oboru Informační studia a knihovnictví je předmět zacílen na aplikaci poznatků především v neformálním edukačním prostředí knihoven a dalších paměťových institucí.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student:
- má základní přehled o současné české i zahraniční literatuře pro děti a teenagery i o marketingu s tím spojeném;
- uvědomuje si variabilitu témat a výzev současné společnosti ve vztahu k dítěti a dospívajícímu jako čtenáři;
- dokáže kriticky reflektovat čtení a čtenářství dětí a teens na základě znalostí aktuálních výzkumů;
- zná přístupy k práci s textem / multimediálním sdělením jako nástrojem edukace, terapie a kulturního rozvoje dětí a teens v prostředí knihovny; je schopen aplikovat získané poznatky v praktické rovině;
- je kompetentní vstupovat do prostředí knihoven prostřednictvím dílčí výzkumné práce a hledat odpovědi na otázky spjaté s rolí učících knihovnic/knihovníků a službami knihovny v žité každodennosti současných dětí a dospívajících v perspektivě čtení a čtenářství ---akvizice a nabídka trhu, struktura fondu, zájem či nezájem knihoven o určitá aktuální témata, kompetence knihoven a teaching librarian otevírat v rámci vzdělávací či osvětové činnosti knihovny témata žité reality současného dítěte a teens apod.
Osnova
  • Pojetí literatury s dětským aspektem;
  • Tematická skladba soudobé literatury pro děti a teens v kulturním a sociálním kontextu;
  • Kritická práce s příklady vybraných děl se zaměřením na 2. pol. 20. a 21. století;
  • Dětská a teens literatura, média a technologie v perspektivě oboru ISK; významní čeští a světoví ilustrátoři;
  • Trh (Nakladatelství) dětské a teens literatury, jeho trendy, výzvy, problémy – interakce s praxí;
  • Čtenářské preference dětí a teens, vlivy, bariéry (aktuální výzkumy, ankety);
  • Dítě a teenager jako čtenáři ve 21. století;
  • Formy a nástroje interakce s dětským a teens čtenářem – interakce s praxí;
  • Informační zdroje o dětské a teens literatuře;
  • Badatelská část výuky – návrhy, realizace a evaluace průzkumných sond v knihovnách, nakladatelstvích a platformách rozvoje čtení a čtenářství dětí a teens;
  • Závěrečná reflexe předmětu, prezentace a evaluace badatelských aktivit studujících
Literatura
    doporučená literatura
  • http://ipk.nkp.cz/docs/jakctouceskedeti.pdf
  • PRÁZOVÁ, Irena, Kateřina HOMOLOVÁ, Hana LANDOVÁ a Vít RICHTER. České děti jako čtenáři. První vydání. Brno: Host, 2014, 135 stran. ISBN 9788070506530. info
  • SLADOVÁ, Jana. Dětství a dospívání v současné literatuře pro děti a mládež. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014, 120 s. ISBN 9788024440255. info
  • KLÍMOVÁ, Magdalena. Šubrtová, Milena a kol.: Slovník autorů literatury pro děti a mládež II. - Čeští spisovatelé. Praha: Libri, 2012. Masarykova univerzita, 2013, roč. 2013, č. 1. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež (1990-2010). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 327 s. ISBN 978-80-210-5692-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-5692-2011. info
  • ALCHAZIDU, Athena. Slovník autorů literatury pro děti a mládež. Edited by Ivan Dorovský - Vlasta Řeřichová. 1. vyd. Praha: Libri, 2007, 847 s. ISBN 9788072773145. info
  • ZORMANOVÁ, Lucie. Genderové stereotypy v literatuře pro děti. Vychovávatel. Bratislava: Educatio, 2006, roč. 53, č. 10, s. 30-31. ISSN 0139-6919. info
    neurčeno
  • https://www.goethe.de/resources/files/pdf54/12557500-STANDARD.pdf
Výukové metody
Kombinace přednášky a semináře;
Individuální nebo skupinový projekt badatelského a simulačního zaměření;
Diskuse;
Individuální četba a kritická práce s textem;
Předmět je svým obsahem i pojetím určen pro studující prezenční i kombinované formy studia.
Metody hodnocení
Kolokvium;
Docházka podle předem zadaných kritérií;
Aktivní přístup k výuce;
Splnění průběžných úkolů;
Realizace a reflexe výzkumných badatelských a simulačních sond a mikroprojektů
Informace učitele
Předmět je určen také pro studující kombinované formy studia. Výuka v semestru podzim 2024 probíhá hybridně v termínech stanovených rozvrhem.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/ISKM60