PAM100 Úvod do andragogického výzkumu

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
4/4/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz dává přehled o problematice andragogického výzkumu. Umožňuje porozumět procesu empirického vědeckého přístupu k realitě. Ukazuje rozdíl mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem v jejich rozmanitých variantách a poskytuje porozumění přednostem a slabinám různých metodologických postupů ve výzkum, jejich validitě a reliabilitě. Studenti jsou po absolvování kurzu schopni kriticky posoudit vhodnost zvoleného výzkumného designu a zhodnotit relevanci výzkumu.
Výstupy z učení
Studenti jsou po absolvování kurzu schopni
- popsat jednotlivé výzkumé designy;
- plánovat proces empirického andragogického výzkumu;
- kriticky posoudit vhodnost zvoleného výzkumného designu;
- zhodnotit relevanci výzkumu.
Osnova
  • Současné trendy andragogického výzkumu ve světě a v ČR.
  • Model empirické vědy. Fáze empirického výzkumu.
  • Hypotézy, verifikace a falzifikace. Principy statistického testování hypotéz. Operacionalizace konstruktů. Měření, validita, reliabilita.
  • Výzkumné designy v pedagogice: reprezentativní výzkum, experiment, případová studie, akční výzkum, testování.
  • Teoretické metody výzkumu.
Literatura
    povinná literatura
  • PRŮCHA, Jan. Andragogický výzkum. Vydání 1. Praha: Grada, 2014, 152 stran. ISBN 9788024752327. URL info
  • RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC. Učíme se po celý život? Masarykova univerzita. Brno, 2009. info
    doporučená literatura
  • DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Michal ŠERÁK. Andragogika a vzdělávání dospělých : vybrané kapitoly. Vydání první. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016, 169 stran. ISBN 9788073086947. info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2002, 481 s. ISBN 80-7178-631-4. info
    neurčeno
  • Relevantní české a zahraniční časopisy publikující empirické výzkumy vzdělávání dospělých podle vlastního výběru.
Výukové metody
Přednáška, diskuse, individuální seminární práce.
Metody hodnocení
Individuální seminární práce.
Informace učitele
http://www.phil.muni.cz/elf
Doporučení pro studenty: Tento předmět je určen primárně (ale ne výhradně) studentům, kteří neabsolvovali metodologickou přípravu v rámci bakalářského studia buď v programech nabízených ÚPV FF MU, nebo v jiném odpovídajícím studiu (srovnatelný standard mívají studia sociologie či psychologie). Hlavní náplní kurzu je individuální studium vybraných výzkumných zpráv. Výuka bude probíhat ve vybraných pátečních blocích dvakrát za semestr. Termíny budou upřesněny před zahájením semestru.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/PAM100