XS152 Pedagogická komunikace

Přírodovědecká fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Petr Sucháček (přednášející)
Rozmahel (přednášející)
prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. (přednášející), Mgr. Ivo Rozmahel (zástupce)
Garance
prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 33 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/33, pouze zareg.: 0/33, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/33
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem tohoto kurzu je uvedení studentů do dialogického přístupu k vyučování. Dialogické vyučování je přístup, který využívá sílu komunikace k rozvoji vyšších kognitivních funkcí na straně studentů. V dialogickém vyučování jsou žáci aktivní, podílejí se na dialogické ko-konstrukci znalostí. V kurzu jsou studenti seznámeni s dílčími elementy dialogického vyučování: jeho indikátory a principy. Následně je pozornost věnována vybraným indikátorům – otevřeným otázkám vyšší kognitivní náročnosti, uptake, otevřené diskusi a žákovským promluvám s argumentem. Studenti připravují vlastní mikro vyučování s implementovanými indikátory. Jejich výstupy jsou nahrávány na videokameru a následně studenti dostávají ústní i písemnou formativní zpětnou vazbu. Ta slouží jako východisko pro jejich písemnou reflexi.
Výstupy z učení
Studenti pochopí, jak je možné ve výuce skrze komunikaci ovlivňovat žákovské myšlení a intenzifikovat učení. Studenti se naučí klást otevřené otázky vyšší kognitivní náročnosti. Studenti se naučí dávat uptake. Studenti se naučí navozovat otevřenou diskusi ve třídě. Studenti se naučí stimulovat žákovskou řeč s argumentací.
Osnova
  • (1) Uvedení do kurzu. Základní terminologie. (2) Komunikační situace ve třídě – základní charakteristika. Vztah mezi komunikací a žákovským učením. (3) Koncept dialogického vyučování. (4) Otevřené otázky vyšší kognitivní náročnosti. (5) Uptake a formativní zpětná vazba. (6) Participace žáků na komunikaci. Otevřená diskuse. (7) Mikrovyučování s reflexí a zpětnou vazbou.
Literatura
    doporučená literatura
  • ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK, Martin SEDLÁČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Jak se učitelé učí: Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. Online. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 2016. 325 s. ISBN 978-80-210-8462-9. [citováno 2024-04-24] info
  • GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Online. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005. 165 stran. ISBN 8073151049. [citováno 2024-04-24] info
  • DEVITO, Joseph A. Základy mezilidské komunikace. Online. Translated by Milan Bartůšek - Jiří Rezek. 1. vyd. Praha: Grada, 2001. 420 s. ISBN 8071699888. [citováno 2024-04-24] info
  • VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie lidské komunikace. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 263 s. ISBN 80-7178-291-2. [citováno 2024-04-24] info
  • WATZLAWICK, Paul, Don D. JACKSON a Janet Beavin BAVELASOVÁ. Pragmatika lidské komunikace :interakční vzorce, patologie a paradoxy. Online. Translated by Barbora Zídková - Zbyněk Vybíral. Vyd. 1. Hradec Králové: Konfrontace, 1999. 243 s. ISBN 80-86088-04-9. [citováno 2024-04-24] info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Online. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 210 stran. ISBN 8021010703. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
přednáška, seminář, mikrovyučování
Metody hodnocení
plán výuky, realizace mikrovyučování, písemná reflexe
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010 - akreditace, podzim 2011 - akreditace, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.