XS130 Psychologie osobnosti

Faculty of Science
spring 2012 - acreditation

The information about the term spring 2012 - acreditation is not made public

Extent and Intensity
1/1. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D.
Supplier department: Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
The capacity limit for the course is 25 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/25, only registered: 0/25, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/25
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními psychologickými přístupy a představit jim témata a problémy, kterými se psychologie zabývá. Po absolvování kurzu by měli studenti porozumět základům psychologického myšlení, včetně teoretických základů, z nichž psychologie vychází, a možnostem jejich aplikace, a na tomto základě být schopni reflektovat svou vlastní zkušenost. Studenti získají základní představu o komplexitě učitelské praxe. Získají základní vědomosti a dovednosti týkající se zvládání nestandardních situací ve škole (např. sociálně-patologické projevy u dětí).
Syllabus (in Czech)
  • 1. Cíle a předmět psychologie osobnosti (geneze, struktura, dynamika osobnosti, úkol poznávací, prognostický a přetvářecí). Vztah k výchově.
  • 2. Osobnost jako popsatelný systém. Definice osobnosti. Snahy o uspořádání systému osobnosti. Modely osobnosti (Credos…). Vlastnosti osobnosti a jejich uspořádání.
  • 3. Faktorový přístup a typologie, faktorová analýza (Eysenck, Cattell). Vztah k diagnostice, možnosti diagnostiky osobnosti. Systém BIG 5 – lexikální přístup.
  • 4. Typologie osobnosti – archaické i novodobé. Konstituční typologie. Různá kritéria pro tvorbu typologií - Kretschmer, Jung, Loevingerová, Kováč, Fromm… Výhody a rizika typologizování. Popis osobnosti v práci učitele.
  • 5. Vrstvy osobnosti (Platón, Freud…)
  • 6. Jáství jako pohled „zevnitř“. Sebeuvědomování, sepoznávání, sebebehodnocení, sebevědomí, sebeúcta. Sebepojetí. Vliv rodiny a školy na sebepojetí. Možnosti diagnostiky sebepojetí.
  • 7. Osobnostní rozvoj. Možnosti, metody, modely, zábrany. Osobnostní rozvoj a škola.
  • 8. Teorie osobnosti. Smysl, způsoby tvorby teorií osobnosti. Vztažné rámce pro konstrukci teorie. Vztah k poradenství a psychoterapii. Vztah k edukaci.
  • 9. Alfred Adler - Individuální psychologie. Usilování o nadřazenost jako hnací síla. Komplex méněcennosti. Pojem životní styl. Rodinné a sourozenecké typologie. Význam pro výchovu a poradenství.
  • 10. Viktor Frankl – Logoterapie. Existence, existenciální úzkosti, smysluplnost bytí. Objevování smyslu.
  • 11. Erich Fromm - Psychosociální teorie. Produktivní a neproduktivní typy charakteru. Socializace a asimilace.
  • 12. Karen Horneyová – Interpersonální teorie. Neurózy, úzkosti a sociální faktory, kultura společnosti a země a její vliv na vývoj osobnosti.
  • 13. Carl Ransom Rogers – Humanistická teorie. Ochrana lidské individuality. Optimistický pohled na člověka, směřování k sebeaktualizaci. Zdravá a patologická osobnost. Na člověka zaměřená terapie. Implikace pro pedagogickou praxi.
  • 14. Další teorie osobnosti dle domluvy (Freud, Erikson, Jung a jiní).
Literature
    recommended literature
  • NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Vyd.2., rozš. a přeprac. Praha: Academia, 2009, 620 s. ISBN 9788020016805. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Psychologie osobnosti : [obor v pohybu]. Vyd. 5., rozš., V Grada Pub. Praha: Grada, 2007, 196 s. ISBN 9788024711744. info
  • SMÉKAL, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti. Člověk v zrcadle vědomí a jednání. (Invitation to personality psychology. A man in the mirror of conscioussness and activity.). 2., opravené vydání. Brno: Barrister & Principal, 2004, 523 pp. Studium. ISBN 80-86598-65-9. info
  • DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti. 3. vyd. Praha: Portál, 2001, 175 s. ISBN 80-7178-606-3. info
Teaching methods (in Czech)
Přednáška s diskusemi. Cvičení ve skupinách, možnost aplikace vybraných diagnostických metod.
Assessment methods (in Czech)
Zakončení: esej
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Spring 2011 - only for the accreditation, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, spring 2018, Spring 2019, Spring 2020, Spring 2021, Spring 2022, Spring 2023, Spring 2024, Spring 2025.