XS050 Školní pedagogika

Přírodovědecká fakulta
podzim 2021
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr.
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XS050/01: St 10:00–11:50 Z6,02006, K. Brücknerová
XS050/02: Út 12:00–13:50 Z6,02006, M. Sedláček
XS050/03: Čt 15:00–16:50 Z6,02006, Z. Šalamounová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 99 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 35/99, pouze zareg.: 0/99, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/99
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět poskytne přehled o základních tématech (školní) pedagogiky. V úvodních částech kurzu se studenti seznámí a porozumí základům pedagogiky a postupně se přejde k tématům souvisejícím s denní praxí a životem škol, např. pedagogické komunikaci nebo vztahům školy a rodiny. Pozornost bude věnována i řízení školy či hlavním aktérům vzdělávání, tj. učiteli a studentovi.
Výstupy z učení
Studenti budou mít na konci semináře přehled o pedagogice, jejích základních otázkách či tématech. Budou schopni identifikovat a rozčlenit informační zdroje z oblasti výchovy a vzdělávání. Studenti budou znát problematiku učitelské profese z mnoha pohledů, podobně budou mít přehled o žákovi, jako dalším klíčovém aktéru výuky. Studenti budou rovněž schopni objasnit podstatu a pravidla pedagogické komunikace a aplikovat je do vlastní práce. V neposlední řadě budou schopni vysvětlit principy současné školské reformy v kontextu jejich konkrétních oborů.
Osnova
  • 1. Pedagogika, její vymezení, předmět, cíle a metody. Členění pedagogických disciplín. Postavení v rámci systému věd. Školní pedagogika, její obsah a funkce.
  • 2. Základní pojmy a kategorie pedagogiky a obecné didaktiky (výchova, vzdělání, edukace, edukační procesy).
  • 3. Učitelská profese: specifika, obsah, kompetence, odpovědnosti, další vzdělávání. Profesiogram učitelské profese. Etické otázky.
  • 4. Role učitele v řízení pedagogického procesu (operativní a plánovitá činnost ve vyučování, pedagogické rozhodování, příprava na vyučování). Třídní učitel.
  • 5. Žák jako subjekt vzdělávání. Vývojová charakteristika, typy inteligence, přístup k učení, tvořivost.
  • 6. Pedagogická komunikace a interakce. Zásady komunikace ve škole a její vliv na průběh výuky.
  • 7. Klima školní třídy. Práce s klimatem, efekty klimatu a jeho význam ve výchovně vzdělávacím procesu.
  • 8. Škola jako instituce. Funkce školy. Vnitřní řízení a správa školy. Normy pro práci školy. Image školy.
  • 9. Současný vzdělávací systém v ČR (typy škol, struktura, obsahové zaměření...). Transformace českého školství.
  • 10. Kurikulum a kurikulární dokumenty (jejich vymezení, smysl, způsob práce s nimi).
  • 11. Školské zákony a jejich význam (legislativní proces, Sbírka zákonů). Další legislativní normy.
  • 12. Alternativní školství v ČR (typy škol, jejich základní charakteristika).
  • 13. Vzdělávací politika (vymezení a funkce, národní a nadnárodní úroveň vzdělávací politiky, základní dokumenty vzdělávací politiky a jejich obsah).
Literatura
    povinná literatura
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Online. 4., aktualizované a doplně. Praha: Portál, 2009. 481 stran. ISBN 9788073675035. [citováno 2024-04-23] info
    neurčeno
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Online. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003. 383 s. ISBN 80-7178-626-8. [citováno 2024-04-23] info
  • KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 147 s. ISBN 80-7178-167-3. [citováno 2024-04-23] info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Online. Translated by Karel Balcar. 2. vyd. Praha: Portál, 2004. 172 s. ISBN 8071789666. [citováno 2024-04-23] info
  • JANÍK, Tomáš. Školní vyučování. Online. In PRŮCHA, Jan (ed.). Pedagogická encyklopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. s. 178-183. Výchova a vzdělávání. ISBN 978-80-7367-546-2. [citováno 2024-04-23] info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 139 s. ISBN 80-7178-584-9. [citováno 2024-04-23] info
  • ZOUNEK, Jiří. Elearning ve školním vzdělávání. Online. In PRŮCHA, Jan. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. s. 277-281. ISBN 978-80-7367-546-2. [citováno 2024-04-23] info
  • PRŮCHA, Jan a Roman ŠVAŘÍČEK. Etický kodex české pedagogické vědy a výzkumu. Online. Pedagogická orientace. Brno: ČSPd - Konvoj, 2009, roč. 19, č. 2, s. 89-105, 12 s. ISSN 1211-4669. [citováno 2024-04-23] Fulltext info
  • JANÍK, Tomáš. Oborové a předmětové didaktiky. Online. In PRŮCHA, Jan (ed.). Pedagogická encyklopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. s. 651-655. Výchova a vzdělávání. ISBN 978-80-7367-546-2. [citováno 2024-04-23] info
  • JANÍK, Tomáš. Obsah vzdělávání. Online. In PRŮCHA, Jan (ed.). Pedagogická encyklopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. s. 138-142. Výchova a vzdělávání. ISBN 978-80-7367-546-2. [citováno 2024-04-23] info
  • RABUŠICOVÁ, Milada. Rodiče a škola. Online. In Průcha, J. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. s. 319-323. ISBN 978-80-7367-546-2. [citováno 2024-04-23] info
  • RABUŠICOVÁ, Milada. Sociální nerovnosti ve vzdělávání. Online. In Průcha, J. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. s. 829-833. ISBN 978-80-7367-546-2. [citováno 2024-04-23] info
  • VYGOTSKIJ, Lev Semenovič a Jan PRŮCHA. Psychologie myšlení a řeči. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. 135 s. ISBN 8071789437. [citováno 2024-04-23] info
  • PRŮCHA, Jan. Učitel :současné poznatky o profesi. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 154 s. ISBN 80-7178-621-7. [citováno 2024-04-23] info
Výukové metody
Přednáška, diskuze, seminární práce...
Metody hodnocení
INFORMACE KE ZKOUŠKOVÉMU OBDOBÍ LEDEN, ÚNOR 2021: Zkoušení probíhá výhradně online. O konkrétní podobě kolokvia Vás budou učitelé Vaší seminární skupiny informovat e-mailem. ------------- Informace pro jiná zkoušková období 1. Úspěšné složení testu
testem budou ověřeny znalosti z výše uvedených oblastí školní pedagogiky.
2. a) minimálně 50% aktivní účast ve výuce a
b) seminární práce: podmínky pro uznání práce jsou následující: konzultace tématu s vyučujícím, výběr tématu z oblasti školní pedagogiky, správná práce s prameny podle citačních norem, smysluplné propojení teoretické a praktické části práce, rozsah 15 normovaných stran, hodnoceny budou vlastní názory, myšlenky a nápady v návaznosti na odbornou literaturu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007 - akreditace, podzim 1999, podzim 2010 - akreditace, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2011 - akreditace, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.