Ze0151 Didaktika geografie 1

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (cvičící)
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Ze0151/01: Po 8:00–9:50 učebna 5a, E. Hofmann, M. Spurná
Ze0151/02: Út 8:00–9:50 učebna 5a, E. Hofmann, M. Spurná
Ze0151/03: Po 11:00–12:50 učebna 5a, E. Hofmann, M. Spurná
Předpoklady
Předmět probíhá paralelně s učitelskou praxí a reflektivními semináři. Předmět efektivně navazuje na práci s pilíři učitelské způsobilosti v předchozím bakalářském studiu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je hlouběji zpracovávat didaktické a oborové pilíře učitelské způsobilosti studenty tak, aby se postupně rozvíjeli učitelské dovednosti v jednolitých pilířích.
V předmětu pracujeme s pilíři Progresivní cíle, Hodnocení stojí na začátku plánování výuky, Propojenost studovaného oboru s kurikulárními dokumenty, Učební úlohy rozvíjející geografické myšlení a Geografické myšlení. Výsledkem činnosti studentů jsou návrhy výukových příprav studenty.
Výstupy z učení
Studenti vytváří návrhy výukových příprav na pozadí těchto pilířů s těmito výstupy:

Propojenost studovaného oboru s kurikulárními dokumenty:
- Vybírá vhodné tematické okruhy a očekávané výstupy do návrhů výukových příprav.
- Vybírá z učebnic či jiných zdrojů informace, data, texty podporující rozvoj geografického myšlení.
- Přetváří klíčové kompetence do podoby výukových strategií.

Geografické myšlení:
- Využívá geografické otázky různých řádů do výukových příprav.

Hodnocení stojí na začátku plánování výuky:
- Předkládá projevy žáků volených témat a rozvoje geografického myšlení v návrzích výukových příprav.

Progresivní cíle:
- Miskoncepty geografického myšlení.
- Předloží ve výukové přípravě kroky dosahování rozvoje geografického myšlení.

Učební úlohy rozvíjející geografické myšlení:
- Předkládá učební úlohy, kterými může rozvíjet geografické myšlení.
Osnova
  • Základem činnosti studentů je tvorba výukových příprav a materiálů.
  • Analýzy studenti realizují v těchto pilířích v této osnově:
  • Propojenost studovaného oboru s kurikulárními dokumenty
  • Geografické myšlení
  • Hodnocení stojí na začátku plánování výuky
  • Progresivní cíle
  • Učební úlohy rozvíjející geografické myšlení
Literatura
    povinná literatura
  • The handbook of secondary geography. Edited by Mark Jones. First published. Sheffield: Geographical Association. 351 stran. ISBN 9781843773771. 2017. info
  • SPURNÁ, Michaela, Eduard HOFMANN a Petr KNECHT. Pilíře učitelské způsobilosti: nástroj pro mezioborovou spolupráci přípravě budoucích učitelů geografie. Geografické informácie. Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, roč. 26, č. 1, s. 58-71. ISSN 1337-9453. doi:10.17846/GI.2022.26.1.58-71. 2022. URL info
    doporučená literatura
  • BIDDULPH, Mary, David LAMBERT a David BALDERSTONE. Learning to teach geography in the secondary school : a companion to school experience. Third edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group. xi, 349. ISBN 9781138779440. 2015. info
  • GERSMEHL, Philip. Teaching geography. 3rd ed. London: Guilford Press. ix, 332. ISBN 9781462516414. 2014. info
    neurčeno
  • HOFMANN, E. a kol. Handbook_číst I. IS MUNI.
Výukové metody
Individuální, párová a skupinová práce s odbornými informačními zdroji. Prezentace výsledků individuální/párové/skupinové práce na semináři.
Metody hodnocení
Vypracování zadaných cvičení, včasné odevzdání a jejich schválení vyučujícím předmětu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/Ze0151