Ze0161 Didaktika geografie 3

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Ze0161/01: Po 16:00–17:50 učebna 5a, P. Knecht, M. Spurná
Ze0161/02: Po 14:00–15:50 učebna 5a, P. Knecht, M. Spurná
Předpoklady
Předmět probíhá paralelně s učitelskou praxí a reflektivními semináři. Předmět syntetizuje a aplikuje poznatky získané při studiu dílčích geografických disciplín a předmětů z pedagogiky a psychologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem seminářů je
(a)prezentovat a objájit přípravu na výuku ověřenou v autentické výuce (max. 20 min.),
(b) navrhnout možnosti, jak je možné výukový obsah prezentovaný v rámci přípravy zpracovat jinak s oporou o popis alternativních pojetí výuky geografie,
(c) prostřednictvím studia odborných textů obhájit svá didaktická rozhodnutí a zaujímat k nim kritický postoj během diskuse s ostatními studenty na semináři.
Výstupy z učení
Na konci výuky předmětu bude student schopen:
s oporou o teorii popsat a kriticky zhodnotit, jak v reálné školní praxi probíhá výuka zeměpisu;
prostřednictvím samostatné deskriptivní, analytické a kriticko-hodnotící práce samostatně tvořit cíle a obsahy geografického vzdělávání;
Konfrontovat teorie geografického vzdělávání s praktickou realizací výuky zeměpisu;
rozpracovat cíle geografického vzdělávání do konkrétních a měřitelných cílových kategorií.
S využitím vlastních výukových materiálů a příprav vytvořených v rámci kurzu Regionální geografie s didaktikou 1 vytvoří další sadu výukových materiálů ukotvenou v jiných pojetích výuky geografie.
Prezentuje a obhájí 3 různé výukové přípravy vč. výukových materiálů pro žáky založené na různých pojetích výuky geografie (dle zadané struktury).
Zdůvodní a na příkladech vysvětlí, proč a jak je nutné přistupovat k plánování, realizaci a reflexi výuky geografie na základní škole z různých geografických perspektiv.
Na třech odlišných výukových přípravách rámujících jedno geografické téma popíše a zdůvodní cíle, strukturu, výukové činnosti a jejich hodnocení.
Na třech odlišných příkladech uvede, jak je možné rozmanitě a uvedoměle přistupovat k plánování, realizaci a reflexi výuky geografie na základní škole;
Spolupracuje, komunikuje a prezentuje v týmu.
Osnova
  • Pojetí výuky geografie a jejich teoretické pozadí
  • Aktivizační metody využitelné ve výuce zeměpisu (teorie a praxe)
  • Tvorba přípravy na výuku a její kritické zhodnocení
Literatura
    povinná literatura
  • ŘEZNÍČKOVÁ, Dana a Tomáš MATĚJČEK. Úlohy ve výuce geografie. Vydání první. Praha: P3K. 95 stran. ISBN 9788087343463. 2014. info
    neurčeno
  • MCINERNEY, Malcolm, John BUTLER, Susan CALDIS, Stephen CRANBY, Susanne JONES, Mick LAW, Alaric MAUDE a Rebecca NICHOLAS. Teaching secondary geography. First published. Cambridge: Cambridge University Press. xi, 314. ISBN 9781108984638. 2022. info
  • ROGERS, David. 100 ideas for secondary teachers : outstanding geography lessons. First published. London: Bloomsbury. x, 118. ISBN 9781472940995. 2017. info
  • BEST, Brin a Steve PADGET. Secondary starters and plenaries geography : ready-to-use activities for teaching geography. London: Bloomsbury. xii, 162. ISBN 9781441110916. 2014. info
  • LEEDER, Andy. 100 ideas for teaching geography. New York, N.Y.: Continuum. xi, 128. ISBN 0826485383. 2006. info
Výukové metody
Individuální, párová a skupinová práce s odbornými informačními zdroji. Skupinová diskuse. Samostatné studium odborné literatury.
Metody hodnocení
Písemné vypracování nebo ústní prezentace příprav na výuku, jejich včasné odevzdání a schválení vyučujícím předmětu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/Ze0161