EN

FF:FAVz002 WW II in mainstream cinema - Informace o předmětu

FAVz002 Media-cultural memory, embodied history. World War II remembered in Western mainstream cinema

Filozofická fakulta
podzim 2005
Rozsah
0/0/0. 5 kr. Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučující
Andreas Robnik, Mgr. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Szczepanik, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury - Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Petr Szczepanik, Ph.D.
Rozvrh
Po 16:40–20:45 C34, Út 10:00–13:15 C34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory
předmět má 11 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
unit 1: introduction to the lecture (grading mode etc.) approaches to the concepts in the title secreening 1: US and British World War II propaganda - to be announced unit 2: How World War II propaganda films remember the nation at war - USA and Great Britain unit 3: How World War II propaganda films remember the nation at war - Germany unit 4: The combat film in classical Hollywood cinema screening 2: to be announced unit 5: remembering World War II in the crisis of the action-image: Paisa to Patton unit 6: reworking disciplinned subjectivities: the cases of German post-war mainstream cinema and the New Hollywood unit 7: prosthetic memories and traumatic time-images: contemporary war films screening 3: Enemy at the Gates: Duell (2001) or Downfall: Der Untergang (2004) unit 8: reading postheroic and postnational images of war in todays event cinema: Saving Private Ryan, Band of Brothers, Windtalkers, Enemy at the Gates unit 9: discussions of (post-)national appropriations of history: Tmavomodry Svet and Downfall suggested reading (preliminary): - Jeanine Basinger: The World War II Combat Film. Anatomy of a Genre. New York 1986, esp. chapter 3 - Gilles Deleuze: chapter 12, section 2 of: The Movement-Image. Cinema 1. [1983] Minneapolis 1986 - Gilles Deleuze: chapter 1, sections 1 and 3 of: The Time-Image. Cinema 2. [1985] Minneapolis 1989. - Thomas Doherty: Projections of War. Hollywood, American Culture, and World War II. New York 1993, esp. chapters 4, 5, 6, 10 - Thomas Elsaesser: "Postmodernism as mourning work", Screen 42, 2001 - Siegfried Kracauer: "Photography" [1927] and "The Mass Ornament" [1927] in: The Mass Ornament. Cambridge, London 1995 - Siegfried Kracauer: Propaganda and the Nazi War Film [1942] in: From Caligari to Hitler. A Psychological History of the German Film. Princeton 1947 - Alison Landsberg: "Prosthetic Memory", in: M. Featherstone, R. Burrows (eds.): Cyberspace, Cyberbodies, Cyberpunk. London, New Delhi 1995 - Dana Polan: "Auteurism and War-teurism: Terrence Malicks War Movie" in: Thomas Elsaesser, Alexander Horwath, Noel King (eds.): The Last Great American Picture Show. New Hollywood Cinema in the 1970s. Amsterdam 2004 - Drehli Robnik: "Saving One Life: Spielberg's Artificial Intelligence as Redemptive Memory of Things" jump cut 45, 2002, http://www.ejumpcut.org - Drehli Robnik: "Allegories of post-Fordism in 1970s New Hollywood. Countercultural combat films, conspiracy thrillers as genre-recycling" in: Thomas Elsaesser, Alexander Horwath, Noel King (eds.): The Last Great American Picture Show. New Hollywood Cinema in the 1970s. Amsterdam 2004 - Vivian Sobchack: "The Insistent Fringe: Moving Images and the Palimpsest of Historical Consciousness" Screening the Past 6, 1999, www.latrobe.edu.au/screeningthepast/firstrelease/fr0499/vsfr6b.htm
Metody hodnocení
Povinně volitelná přednáška. Ukončení - kolokvium: esej.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Andreas Robnik půosbí v Ludwig-Boltzmann-Institut für Geschichte und Gesellschaft a jako asistent na Vídeňské univerzitě.
Další komentáře
Předmět je vyučován jednorázově.
výuka proběhne v těchto termínech:10.10. - 11.10., 14.11. - 15.11. a 5.12. - 6.12. (v pondělí 16.40 - 20.45, v úterý 10.00 -13.15 vždy v kinosále, posl. č. C34.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2005/FAVz002