PA010 Intermediate Computer Graphics

Fakulta informatiky
podzim 2018
Rozsah
2/0/1. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Ing. Jiří Sochor, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Barbora Kozlíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jiří Chmelík, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Jan Byška, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. Ing. Jiří Sochor, CSc.
Katedra vizuální informatiky - Fakulta informatiky
Dodavatelské pracoviště: Katedra vizuální informatiky - Fakulta informatiky
Rozvrh
Po 17. 9. až Po 10. 12. Po 12:00–13:50 A218
Předpoklady
Basic algebra and geometry. Computer graphics fundamentals.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Lectures cover classical and the most important fields of interest in computer graphics and current research results. Students should gain the purview of the critical issues and research trends in computer graphics field.
Výstupy z učení
At the end of the course students
- will understand the theoretical concepts of modern computer graphics;
- will be able to judge and evaluate the research and development trends in the field;
- will be able to asses the complexity of computer graphics algorithms;
- will be able to design complex graphics systems in various application areas.
Osnova
  • Short recap on modelling and rendering
  • 3D models and data structures
  • Polygon and Triangular meshes: problems, related tasks, filtering and re-meshing, simplification and approximation
  • Subdivision surfaces
  • Textures: mapping, filtering, synthesis
  • 3D modelling techniques: global and local deformations, implicit modelling
  • Space subdivision and searching methods: scene-based approaches, space-based approaches
  • Real-time rendering techniques: culling, PVS approaches
  • Shadows: hard shadows, soft shadows
  • Point set and image registration
  • Warping and morphing
  • The topics are explained with both mathematical description as well as its algorithmic counterpart. Students will learn theoretical basis of the above-described concepts, algorithms, and representations.
Literatura
  • MUKUNDAN, R. Advanced methods in computer graphics : with examples in OpenGL. New York: Springer, 2012. xiii, 312. ISBN 9781447123392. info
  • DUTRÉ, Philip, Kavita BALA a Philippe BEKAERT. Advanced global illumination. 2nd ed. Wellesley: A K Peters, 2006. xvi, 366. ISBN 1568813074. info
  • WATT, Alan H. a Fabio POLICARPO. 3D games Animation and advanced real-time rendering. Harlow: Addison-Wesley, 2003. xvi, 547. ISBN 0201787067. info
Výukové metody
Lectures on various theoretical topics covering significant and hot research areas. Class discussions. Study materials: Slides available on the intranet, ACM Digital Library.
Metody hodnocení
2 HWs (40 pts), written exam (60 pts), 90 minutes.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Navazující předměty
Informace učitele
http://www.fi.muni.cz/~sochor
The instructor's web page shows the detailed information on the course.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, akreditace podzim.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fi/podzim2018/PA010

Nahoru | Aktuální datum a čas: 19. 12. 2018 04:36, 51. (lichý) týden

Kontakty: istech(zavináč/atsign)fi(tečka/dot)muni(tečka/dot)cz, studijní odd., správci práv, is-technici, e-technici, IT podpora | Použití cookies | Více o Informačním systému