PJV013 Moderní dějiny Polska v kontextu střední Evropy

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Roman Baron, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Roman Baron, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Roman Madecki, Ph.D.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Roman Baron, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Dějiny polské literatury a polského jazyka jsou úzce propojeny s dějinami polského národa, resp. státu, v moderní době. Bez základních znalostí polského dějinného vývoje – zejména od třetího dělení polsko-litevské unie na sklonku 18. století až po současnost – nelze tedy porozumět ani dobovému kontextu utváření polské literatury či široce pojaté kultury. Výklad se soustředí na stěžejní události a problémy z oblasti dějin politických, kulturních, sociálních a hospodářských. Nejsou však opomenuty ani otázky související s dějinami každodennosti či mentalit. V přednáškách je současně kladen důraz na komparaci v rámci středoevropského prostoru – především pak s dějinným vývojem v českých zemích. V seminářích (cvičeních) se studenti učí pracovat s prameny a formulovat názory na probírané dobové problémy.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat a shrnout hlavní problémy dějin Polska v kontextu střední Evropy ve vybraném období;
- porovnat dějinný vývoj v Polsku ve vybraném období s vývojem v českých zemích;
- identifikovat a okomentovat primární literaturu předmětu;
- analyzovat prameny a dále s nimi pracovat;
- napsat esej na zadané téma a o tématu diskutovat.
Osnova
  • 1. Příčiny a důsledky trojího dělení Polska (1772-1795);
  • 2. Polská otázka v době napoleonských válek;
  • 3. „Za naši a vaši svobodu“;
  • 4. Mezi zradou, loajalitou a vlastenectvím v „dlouhém“ 19. století;
  • 5. I. světová válka a obnovení polského státu;
  • 6. Meziválečné Polsko – úspěchy a prohry;
  • 7. II. světová válka – „porážka ve vítězství“;
  • 8. V sovětském bloku (1945, 1956, 1968, 1970, 1980, 1981, 1989);
  • 9. Cena svobody (cesta do NATO a EU);
  • 10. Současné Polsko – liberální, konzervativní či postkomunistické?
Literatura
    povinná literatura
  • FRIEDL, Jiří, Tomasz JUREK, Miloš ŘEZNÍK a Martin WIHODA. Dějiny Polska. Translated by Martin Veselka. Vydání první. Praha: NLN Nakladatelství lidové noviny. 690 stran. ISBN 9788074223068. 2017. info
  • MADECKI, Roman a Roman BARON. Česká polonistická studia : tradice a současnost (filologie – historie – politologie – právo). Praha: Historický ústav AV ČR. 620 s. Opera Instituti Historici Pragae, Series A - Monografia, Volumen 56. ISBN 978-80-7286-245-0. 2014. info
  • KOSMAN, Marceli. Dějiny Polska. Translated by Jan Vitoň. Vyd. 1. Praha: Karolinum. 451 s. ISBN 9788024618425. 2011. info
  • ŘEZNÍK, Miloš. Dějiny Polska v datech. 1. vyd. Praha: Libri. 578 s. ISBN 9788072774081. 2010. info
  • CHWALBA, Andrzej. Polsko 1989-2008 : dějiny současnosti. Translated by Jiří Ogrocký. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK). 254 s. ISBN 9788073251857. 2009. info
  • DAVIES, Norman. Polsko : dějiny národa ve středu Evropy. Translated by Miroslava Valentová - Aleš Valenta. V českém jazyce vyd. 1. Praha: Prostor. 481 s. ISBN 8072600834. 2003. info
  • WANDYCZ, Piotr S. Střední Evropa v dějinách : od středověku do současnosti : cena svobody. Translated by Jaroslav Valenta. Vydání 1. Praha: Academia. 301 stran. ISBN 8020006575. 1998. info
    doporučená literatura
  • • KOVÁCS, István. Piłsudski – Katyń – Solidarita: klíčové pomy polských dějin. Brno: Barrister & Principal, 2010. 312 s. ISBN 978-80-87029-85-5
  • KŘEN, Jan. Dvě století střední Evropy. Vyd. 1. Praha: Argo. 1109 s. ISBN 8072036122. 2005. info
  • SZŰCS, Jenő. Tri historické regióny Európy. 1. vyd. Bratislava: Kalligram. 129 s. ISBN 8071492639. 2001. info
  • MACŮREK, Josef. Dějiny polského národa. V Praze: Melantrich, 1948. info
Výukové metody
Monologické a dialogické metody. Teoretický výklad, praktická cvičení, diskuse, domácí úkoly.
Metody hodnocení
Aktivní účást ve výuce, písemný test, závěrečný esej. Test se skládá z 4 hlavních částí (úkolů), pro získání zápočtu je třeba získat min. 60 % správných odpovědí.
Další komentáře
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.