TGC003 Methodology I

Faculty of Education
Autumn 2024
Extent and Intensity
0/0/0. 10 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
In-person direct teaching
Teacher(s)
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Department of Art – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Supplier department: Department of Art – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 14 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
Getting familiar with the basics of research in humanities and in the arts and the "art based research" method. Development of the methodology of the dissertation.
Learning outcomes
Students master the basics of research, they can write theoretical text in the form of a chapter or a separate article.
Syllabus
  • Research methodology for the dissertation, outline creation and development of the research design. Analysis of scholarly texts.
Literature
  • Najvar, P., Najvarová, V., Janík, T. & Šebestová, S. (2011). Videostudie v pedagogickém výzkumu. Brno: Paido.
  • Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. 407 s. ISBN 978-80-262-0219-6.
  • Švaříček, R., & Šeďová, K., et al. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: Pravidla hry. Praha: Portál.
  • Švec, Š., et al. (2009). Metodologie věd o výchově. Brno: Paido.
  • Urbánek, T., Denglerová, D., & Širůček, J. (2011). Psychometrika: Měření v psychologii. Praha: Portál.
  • Fajkus, B. (2005). Filosofie a metodologie vědy: Vývoj, současnost a perspektivy. Praha: Academia.
  • HENDL, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1999. 277 s. ISBN 80-246-0030-7.
  • Tippelt, R. (Eds.). (2005). Handbuch Bildungsforschung. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
  • Brezinka, W. (2001). Východiska k poznání výchovy: Úvod k základům vědy o výchově k filozofii výchovy a praktické pedagogice. Brno: L. Marek.
  • Speciální číslo časopisu Pedagogická orientace 4/2013: ...k metodologickému standardu v pedagogice.
  • Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál.
  • Keeves, J. P., et al. (2004). Educational research, methodology, and measurement: An international handbook. Oxford: Elsevier Science Ltd.
Teaching methods
Full-time tuition 2 hours a week Writing a chapter of the dissertation, getting familiar with the rules of creating a scholarly text – specialised books, chapters in a monograph and an article in a peer-reviewed journal. Presentation creation for conferences.
Assessment methods
Analysis of the finished scholarly text, critical discussion, evaluation colloquium
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
Information on course enrolment limitations: Zapisují pouze doktorandi přijatí v roce 1999 a dále.
The course is also listed under the following terms autumn 2020, Autumn 2021, Autumn 2022, Autumn 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/TGC003