KHFMAN Finanční management

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2007
Rozsah
0/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Ing. Libor Dobrý (přednášející)
Garance
doc. Ing. Bc. Petr Suchánek, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Dana Krejčí
Rozvrh
So 6. 10. 12:50–16:15 P106, Ne 28. 10. 8:30–11:50 P102, Ne 25. 11. 8:30–11:50 P106
Předpoklady
Nauka o podniku II, Finanční účetnictví II, Základy firemních financí
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Z hlediska výuky je předmět koncipován tak, že na začátku semináře, bude proveden stručný teoretický vhled do dané problematiky. Ten bude dále demonstrován na reálných datech skutečného podniku. Studenti budou na prvním semináři informování o tom, aby si donesli reálná data vlastního podniku, která na budou (po teoretickém vhledu a praktické ukázce příslušného rozboru) okamžitě aplikovat získané poznatky a metody. Práce studentů na semináři tak bude činit základ jejich seminární práce, jejíž rozbor bude podstatnou součástí kolokvia, resp. ukončení předmětu.
Osnova
  • 1. Úvod do studia, základní pojmy, používané výkazy a metody - přiblížení obsahu kurzu, podmínek získání kolokvia - co je to finanční management, finanční analýza a jejich vztah - pojetí finančního managementu a finanční analýzy, jejich použitelnost a limity 2. Vertikální rozbor rozvahy a výkazu zisků a ztrát Studenti se na modelovém příkladu seznámí a sami si prakticky na vlastních datech vyzkouší: - vertikální rozbor rozvahy (báze, časové hledisko) - vertikální rozbor výkazu zisků a ztrát (báze, časové hledisko) - silné a slabé stránky obou rozborů - rozbor příčin a důsledků 3. Horizontální rozbor rozvahy a výkazu zisků a ztrát Studenti se na modelovém příkladu seznámí a sami si prakticky na vlastních datech vyzkouší: - horizontální rozbor rozvahy (báze, časové hledisko) - horizontální rozbor výkazu zisků a ztrát (báze, časové hledisko) - silné a slabé stránky obou rozborů - rozbor příčin a důsledků 4. Poměrové ukazatele (rentabilita, cash-flow a likvidita) Studenti se na modelovém příkladu seznámí a sami si prakticky na vlastních datech vyzkouší: - konstrukce ukazatelů rentability, cash-flow a likvidity - různé alternativy konstrukcí, vzájemné vazby a vypovídací schopnost ukazatelů - silné a slabé stránky ukazatelů - rozbor příčin a důsledků 5. Poměrové ukazatele (aktivita, zadluženost a kapitálový trh) Studenti se na modelovém příkladu seznámí a sami si prakticky na vlastních datech vyzkouší: - konstrukce ukazatelů aktivity, zadluženosti a kapitálového trhu - různé alternativy konstrukcí, vzájemné vazby a vypovídací schopnost ukazatelů - silné a slabé stránky ukazatelů - rozbor příčin a důsledků 6. Finanční a provozní páka v podniku Studenti se na modelovém příkladu seznámí a sami si prakticky na vlastních datech vyzkouší: - finanční páka, konstrukce a její dopad na výkonnost podniku - provozní páka, konstrukce a její dopad na výkonnost podniku - silné a slabé stránky obou pák - rozbor příčin a důsledků 7. Alternativní náklady I Studenti se na modelovém příkladu seznámí a sami si prakticky na vlastních datech vyzkouší: - definice a problematika konstrukce alternativních nákladů kapitálu - průměrné vážené náklady kapitálu (WACC) a jejich konstrukce - využití modelu CAPM při konstrukci WACC - silné a slabé stránky konstrukce - rozbor příčin a důsledků 8. Alternativní náklady II Studenti se na modelovém příkladu seznámí a sami si prakticky na vlastních datech vyzkouší: - využití stavebnicového vzorce při konstrukci WACC - praktická ukázka výpočtu WACC ze stavebnicového vzorce - analýza odlišností výpočtů ze stavebnicového vzorce a z modelu CAPM, vypovídací schopnost obou výpočtů - rozbor příčin a důsledků 9. Ukazatel EVA Studenti se na modelovém příkladu seznámí a sami si prakticky na vlastních datech vyzkouší: - konstrukce ukazatele z údajů kapitálového trhu - konstrukce ukazatele z modelu CAPM - konstrukce ukazatele ze stavebnicového vzorce - analýza různých konstrukcí ukazatele a jejich vypovídací schopnost - silné a slabé stránky jednotlivých konstrukcí - rozbor příčin a důsledků 10. Pyramidové rozklady Studenti se na modelovém příkladu seznámí a sami si prakticky na vlastních datech vyzkouší: - pyramidový rozklad Du-pont - srovnání různých pyramidových rozkladů a jejich vypovídací schopnost - silné a slabé stránky rozkladů - rozbor příčin a důsledků 11. Syntetické ukazatele (bonitní modely) Studenti se na modelovém příkladu seznámí a sami si prakticky na vlastních datech vyzkouší: - stručný přehled vybraných bonitních modelů - analýza silných a zejména slabých stránek těchto modelů - praktický výpočet vybraných bonitních modelů a jejich analýza - rozbor příčin a důsledků 12. Syntetické ukazatele (bankrotní modely) Studenti se na modelovém příkladu seznámí a sami si prakticky na vlastních datech vyzkouší: - stručný přehled vybraných bankrotních modelů - analýza silných a zejména slabých stránek těchto modelů - praktický výpočet vybraných bankrotních modelů a jejich analýza - rozbor příčin a důsledků 13. Komplexní hodnocení finanční situace podniku Studenti se na modelovém příkladu seznámí a sami si prakticky na vlastních datech vyzkouší: - syntéza jednotlivých metod finanční analýzy - finanční management - praktická ukázka finančních rozhodnutí na analyzovaném podniku (viz. předchozí cvičení) - samostatné úvahy studentů ohledně jimi analyzovaných podniků
Literatura
  • SUCHÁNEK, Petr. Podnikohospodářská analýza. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 110 s. Monografie 1. ISBN 80-210-3985-X. 2006. info
  • SEDLÁČEK, Jaroslav. Účetní data v rukou manažera. 2. doplněné vydání. Praha: Computer Press. 220 s. business books. ISBN 80-7226-562-8. 2001. info
Metody hodnocení
Výuka probíhá formou seminářů na kterých budou studenti průběžně zpracovávat data vybraného podniku, budou je analyzovat a u kolokvia potom tuto svou práci využijí při rozpravě nad finanční situací podniku, jejími příčinami i zamýšleným řešením.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2008.