VIKMB62 Psychologie v online vzdělávání

Filozofická fakulta
jaro 2018
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Kubisová
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Předpoklady
Zájem o problematiku. Orientace v psychologii nebo online vzdělávání je výhodou, nikoli však podmínkou.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení se základními koncepty a možnostmi pedagogické psychologie v online vzdělávání, ale také s tématy, které s tímto pojetím blíže souvisejí (například se sociabilitou, kybergogikou, gamifikací, ...). Důraz bude kladen na spojení edukace prostřednictvím webových služeb a pedagogicko-psychologických determinantů.
Výstupy z učení
Po skončení kurzu je student schopen:
  • kriticky pracovat s pedagogicko-psychologickou literaturou
  • navrhovat digitální vzdělávací objekty a procesy s ohledem na psychologické aspekty
  • chápat rozdíly mezi online učením a presenčním učením
  • kriticky posuzovat existující kurzy a analyzovat je
  • spolupracovat v online prostředí
  • využívat Bloomovu taxonomii pro digitální prostředí
  • zvolit vhodný výzkumný nástroj pro sledování proměnných reflektovaných v kurzu
  • Osnova
    • Pedagogická psychologie: úvod
    • Kognitivní psychologie: úvod
    • Digitální Bloomova taxonomie: Pamatování - Chápání - Aplikace
    • Digitální Bloomova taxonomie: Analýza - Hodnocení - Tvorba
    • Sociabilita
    • Motivace - Gamifikace
    • Sebehodnocení - Hodnocení
    • Sebeřízení - Spolupráce
    • CTML - Nelineární učení
    • Online identita - Kognitivní zkreslení
    • Kreativita - Psychologie v UX
    • Základní výzkumné metody a postupy
    • Vlastní projekt
    Literatura
    • MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 9788026201748. info
    • STERNBERG, Robert J. Kognitivní psychologie. Translated by František Koukolík. Vydání druhé. Praha: Portál, 2009, 636 stran. ISBN 9788073676384. info
    • THAGARD, Paul. Úvod do kognitivní vědy : mysl a myšlení. Edited by Ivan M. Havel - Jozef Kelemen, Translated by Anton Markoš. Vydání první. Praha: Portál, 2001, 231 stran. ISBN 8071784451. info
    Výukové metody
    Předmět je koncipovaný jako e-learningový. Studenti se každý týden věnují zvoleným tématům o kterých čtou a:
  • odevzdají krátkou reflexi četby
  • teoretické znalosti aplikují na konkrétní situaci v online prostředí a krátce to reflektují
    Třikrát v průběhu semestru je skupinové setkání.
  • Metody hodnocení
    Alespoň 80 % odevzdaných úkolů, účast na setkáních (může být i v online podobě) a závěrečný projekt.
    Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019.