FAVz021 Cinema as spectacular dispositif

Filozofická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/0/0. 5 kr. Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučující
Frank Kessler (přednášející)
Sabine Lenk (přednášející)
doc. Mgr. Lucie Česálková, Ph.D. (náhr. zkoušející)
doc. Mgr. Petr Szczepanik, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
doc. Mgr. Petr Szczepanik, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Petr Szczepanik, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 120 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/120, pouze zareg.: 0/120, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/120
Mateřské obory/plány
předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
At the end of the course students should be able to: understand and explain the concept of cinematic dispositif
Osnova
  • In this series of lectures we will start with exploring the concept of dispositif that has emerged in the 1970s in philosophy in the writings of Michel Foucault and in film studies in two influential essays by Jean-Louis Baudry. The latter were part of a larger debate in film theory about the relationship between technology and ideology that later became labeled “apparatus theory”.
  • More recently, among others in the 2002 DOMITOR conference held in Montreal, the concept of dispositif has been taken up by film and media historians, especially those working in the field of early cinema. In these lectures we will also explore the appropriation of the concept in a perspective of historical pragmatics and discuss its productivity for media historical research. Here, early cinema, the so-called “cinema of attractions” will provide the case to be studied.
Výukové metody
lectures
Metody hodnocení
written test
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Schedule: Monday April 26, 13.20 - 16.35 (including a break), Tuesday April 27, 13.20 - 14.55, Wednesday 28, 10.00 - 11.35, 13.20 - 14.55, Thursday 29, 10.00 - 11.35. Readings: Baudry, Jean-Louis: The Apparatus: Metaphysical Approaches to the Impression of Reality in Cinema. In Film Theory and Criticism: Introductory Readings, Fifth Edition. Ed. Leo Braudy and Marshall Cohen. New York: Oxford University Press, 1999. 760-778.
--- : Ideological Effects of the Basic Cinematic Apparatus.. In FilmTheory and Criticism: Introductory Readings, Fifth Edition. Ed. Leo Braudy and Marshall Cohen. New York: Oxford University Press, 1999. 345-355.
Foucault, Michel: Discipline and punish: the birth of the prison, trans. A Sheridan, London: Penguin, 1977 [description of the Panopticon pp. 195-228)
Gunning, Tom: The Cinema of Attractions. Early Cinema, Its Spectator and the Avant-Garde. In: Early Cinema. Space, Frame, Narrative. Ed. by Thomas Elsaesser (withAdam Barker). London: BFI, 1990, pp. 56-62.
Kessler, Frank: The Cinema of Attractions as Dispositif. In: The Cinema of Attractions Reloaded. Ed. Wanda Strauven. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2007, pp. 57-69.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Full time students: 100% presence at the lectures is required. Distance students: two absences are tolerated.
Předmět je vyučován jednorázově.
Výuka probíhá blokově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2010/FAVz021