PdF DDIGE01 Didaktika geografie
Název anglicky: Geography Education
doktorský prezenční, vyučovací jazyk: čeština čeština
Zahrnut v programu: PdF D-DIGE Didaktika geografie

Informace o studiu

  • Státní doktorská zkouška a obhajoba disertační práce
    První částí státní doktorské zkoušky je rozprava o tezích disertační práce, na které klade oborová rada následující požadavky:
    Teze disertační práce představují výtah podstatných částí připravované disertační práce. Jsou zpracovány ve struktuře projektu disertační práce, tj. obsahují zpravidla tyto části: vymezení řešené problematiky a základních pojmů; shrnutí dosavadního stavu poznání či řešení; popis výzkumné metodologie; představení vybraných/předběžných výsledků; formulace pracovních závěrů včetně výhledu na finalizaci disertační práce.
    Teze disertační práce jsou psány v českém, slovenském nebo anglickém jazyce. Jejich rozsah je 20–40 normostran, tj. 36000–72000 znaků včetně mezer. Jsou připraveny v souladu s požadavky citační normy (v ideálním případě APA). Teze disertační práce musí být odevzdány před podáním přihlášky ke státní doktorské zkoušce v počtu 10 výtisků.
    Druhou částí státní doktorské zkoušky je rozprava, při níž jsou ověřovány znalosti a dovednosti studentů zaměřené na tyto tematické okruhy: (a) metodologie sociálněvědního, geografického a pedagogického výzkumu, (b) obecné otázky didaktiky geografie jako vědy a (c) specializované otázky z vybraných povinně volitelných předmětů i vzhledem k zaměření disertační práce.
  • Studijní a výzkumné povinnosti
    Během standardní doby studia je vyžadováno (a prostřednictvím Informačního systému MU kontrolováno – formou absolvování předmětů Odborná aktivita v oboru 1–8 a Příprava disertační práce 1–8), aby student absolvoval níže uvedené aktivity směřující k rozvoji jeho akademických dovedností.
    1. Aktivní účast na seminářích a přednáškách pro doktorské studium, které se vztahují k předmětům studijního programu, a skládání zkoušek a zápočtů.
    2. Příprava a realizace disertačního výzkumu a tvorba disertační práce (vč. obhajoby tezí disertační práce).
    3. Publikační činnost (4 odborné texty – např. časopisecké studie, kapitoly v knihách, příspěvky ve sbornících, z toho minimálně 2 texty zařazené v databázích WoS nebo SCOPUS).
    4. Aktivní účast na domácích konferencích (2x) a na zahraničních konferencích (2x).
    5. Absolvování stáže na zahraničním výzkumném (event. vzdělávacím či vývojovém) pracovišti v minimální délce 1 měsíce; v ideálním případě v rozsahu jednoho semestru (případně delším).
    6. Pedagogická činnost (podíl na výuce), a to v rozsahu 2–4 hodin za týden po dobu 4–8 semestrů (= 96 až 192 hodin přímé výukové činnosti za celkovou dobu studia).
  • Návrh témat disertačních prací a témata obhájených prací
    Návrh témat prací vychází z Dlouhodobého záměru Pedagogické fakulty MU.
    https://www.muni.cz/media/24930/dz_pedagogicka_fakulta_2020.pdf

    Možné tematické zaměření disertačních prací:
  • Historické proměny geografického vzdělávání;

  • Výběr, hodnocení a testování znalostí, dovedností a postojů v geografickém vzdělávání;

  • Využití informačních a geoinformačních technologií v geografickém vzdělávání;

  • Zkušenostní učení a terénní výuka v geografickém vzdělávání;

  • Příprava učitelů na výuku zeměpisu/geografie;

  • Profesní rozvoj učitelů zeměpisu/geografie;

  • Příprava učitelů na výuku geografického učiva na 1. stupni ZŠ;

  • Kurikulum a standardy geografického vzdělávání;

  • Představy žáků o geografických tématech/fenoménech;

  • Geografické vzdělávání v zahraničí (komparativní výzkum);

  • Vztah výzkumu a praxe v geografickém vzdělávání;

  • Status/pozici geografického vzdělávání na různých typech a stupních škol;

  • Zhodnocení vybraných přístupů k realizaci geografického vzdělávání;

  • Interkulturní, ideologické a politické aspekty geografického vzdělávání;

  • Zhodnocení vybraných výukových strategií a postupů v geografickém vzdělávání;

  • Role, výběr, užívání a hodnocení kvality edukačních médií v geografickém vzdělávání;

  • Geografické vzdělávání pohledem veřejnosti, žáků/studentů, učitelů a expertů;

  • Vybrané geografické fenomény zkoumané s využitím modelu didaktické rekonstrukce, konstrukčního výzkumu (design-based research) apod.;

  • Školská kartografie;

  • Geografie vzdělávání;

  • Environmentální vzdělávání;

  • Geografická témata v příbuzných vzdělávacích oborech.