Název anglicky: Mathematics for Education bakalářský prezenční hlavní, vyučovací jazyk: čeština Zahrnut v programu: PdF B-MA3S Matematika se zaměřením na vzdělávání
Součásti SZZ a jejich obsah
Obsah státní závěrečné zkoušky je následující: - Matematika včetně oborové didaktiky. - Obhajoba bakalářské práce. - Pedagogicko-psychologický základ pro bakalářské studium. Okruhy a otázky státní zkoušky matematiky včetně oborové didaktiky vychází z pilířových disciplín matematiky a úvodu do didaktiky matematiky. Tato část zkoušky je pouze ústní. V rámci zkoušky z oborové didaktiky si každý adept vylosuje jednu slovní úlohu ze školské matematiky a provede její didaktický rozbor.
Každý adept si dále vylosuje jednu otázku z každého níže uvedeného oddílu a po přípravě pojedná o daných tématech: 1. Matematická analýza 2. Algebra 3. Geometrie, kombinatorika, teorie pravděpodobnosti Okruhy otázek podle jednotlivých oddílů: Matematická analýza – Reálné funkce reálné proměnné – Limita posloupnosti a funkce, spojitost funkce – Derivace funkce a její aplikace – Primitivní funkce, základní integrační metody – Riemannův integrál a jeho aplikace – Funkce více proměnných – Posloupnosti a rady čísel a funkcí, mocninné rady – Diferenciální rovnice Algebra – Množinové operace a jejich vlastnosti, vztahy mezi množinami – Binární relace, uspořádání, ekvivalence. Zobrazení množin – Algebraické struktury s jednou a dvěma operacemi – Vektorové prostory, lineární zobrazení – Matice a determinanty, soustavy lineárních rovnic – Polynomy – Konstrukce číselných oborů Geometrie a kombinatorika a pravděpodobnost – Klasická konstrukční geometrie – Zobrazovací metody – Afinní a projektivní geometrie – Eukleidovská geometrie – Geometrická zobrazení – Kombinatorika – Teorie pravděpodobnost
Bakalářská státní zkouška z pedagogicko-psychologického základu se koná formou písemného testu s 60 položkami s výběrem jedné správné odpovědi. Na test je k dispozici 60 minut. Testové položky jsou v rozsahu odpovídajícímu kreditové zátěži předmětů: úvod do pedagogiky a psychologie, teorie a metodika výchovy, pedagogická komunikace, výzkum v pedagogické praxi, speciální a inkluzivní pedagogika, základy pedagogické diagnostiky, vývojová a sociální psychologie, asistentská praxe. U každého předmětu jsou stanoveny tematické okruhy s odpovídající literaturou ke studiu. Podrobný přehled tematických okruhů je zveřejněn na stránkách katedry pedagogiky.
Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených prací
Všechny práce jsou uloženy v archivu MU, přístup k pracím je prostřednictvím informačního systému IS MUNI. Vybrané obhájené bakalářské práce: –Ingrštová, M. (2012). Číslo pí v učivu matematiky na Základní škole. –Pospíšilová, L. (2015). Posloupnosti a řady ve školské matematice. –Števko, J. (2015). Porovnanie učebníc matematiky českého a japonského školství. –Mokrá, T. (2015). Lineární diofantické rovnice. - Plodíková, L. (2016). Dyskalkulie a jiné specifické poruchy učení v matematice
Pravidla pro výběr: Student vybírá jednu z dvojic předmětů SZ6121+SZ6122 nebo SZ6122+SZ6121 nebo zapsat opakovaně SZ6121 nebo SZ6122, všichni pak povinně plní SZ6008, SZ6011 a SZ6084.