PdF NAJ2hp Učitelství anglického jazyka pro základní školy
Název anglicky: Lower Secondary School English Language Teacher Training navazující prezenční hlavní, vyučovací jazyk: čeština Zahrnut v programu: PdF N-AJ2 Učitelství anglického jazyka pro základní školy
Součásti SZZ a jejich obsah
Integrovaná zkouška z pedagogiky, psychologie a didaktiky oboru je zkouškou způsobilosti, v níž student/ka prokazuje schopnost propojit a syntetizovat poznatky oborové didaktiky a základních pedagogických a psychologických disciplín a začlenit je do určitého teoretického výkladového rámce (či více rámců) při řešení konkrétních výukových situací. Praktický rámec aplikace těchto poznatků představuje buď příprava na konkrétní hodinu, která byla odučena a písemná reflexe této hodiny (nebo videonahrávka vyučovací hodiny doplněná písemnou reflexí) a studentské portfolio (přípravy, seminární práce, portfoliové úkoly atd.). S těmito materiály studující pracuje při přípravě na ústní zkoušku. Pro oblast pedagogiky si student se připraví na diskusi v uvedených okruzích tak, aby o nich mohl diskutovat s oporou o odborné publikace z oboru, výsledky pedagogického výzkumu a portfolio. Na příkladu vybraného příspěvku a studia odborného periodika uvede aktuálně řešená témata v pedagogických vědách. Pro oblast didaktiky je důležité, aby student propojoval poznatky ze studia odborné literatury se svou dosavadní pedagogickou zkušeností, dokázal obojí kriticky zhodnotit a využít při formulaci vlastních přístupů k řešení oborově didaktické problematiky. Zkouška je hodnocena dvěma známkami: z pedagogiky a psychologie; z oborové didaktiky. Hodnocení probíhá podle sady kritérií, které jsou studentům známy.
SZZ z anglického jazyka se skládá ze 2 složek: lingvistické a literární. V obou případech je součástí hodnocení i úroveň mluveného projevu studenta. Zkouška vychází z prostudované literatury a je odbornou diskuzí, během které studenti prokáží schopnost argumentace a konfrontace různých názorů a nastíní možnosti aplikace získaných poznatků a dovedností ve své pedagogické praxi. Ústní zkouška z lingvistiky, která vychází ze studia odborné lingvisticky zaměřené literatury, prokazuje schopnosti studentů posoudit a představit názory odborníků, porovnat je s vlastními poznatky a zdůvodnit své postoje k dané tematice. Studenti povinně prostudují vybrané odborné publikace z vymezených oblastí lingvistiky (odpovídajících studovaným povinným předmětům lingvistického zaměření) a během odborné diskuse předvedou schopnost argumentace a konfrontace různých názorů a nastíní možnosti aplikace získaných poznatků ve své pedagogické praxi. Další informace jsou dostupné na http://katedry.ped.muni.cz/anglictina/current-students/ucitelstvi-pro-zs/state-exam-format/linguistics-necessary-publications. Okruh 1 – Základní směry v obecné lingvistice. Základní lingvistické pojmy. Lingvistické disciplíny a přístupy k analýze jazyka. Diversifikace a vývoj anglického jazyka. Okruh 2 – Lingvistické teorie a specifické analytické přístupy ke studiu jazykových jevů. Okruh 3 – Základní charakteristika jednotlivých lingvistických disciplín z hlediska profese učitele anglického jazyka.
Při ústní zkoušce z literatury student prokáže schopnost kritické analýzy a nezávislé argumentace v rámci širšího teoretického zázemí na základě rozboru konkrétního literárního textu z období po r. 1945. Úkolem studenta je prezentovat původní, avšak odborně podložený argument na základě autonomní práce s textem a obhájit jej v následné diskusi, která dokládá studentovu čtenářskou a jazykovou erudici a schopnost aplikace, prohloubení, rozvíjení a propojování nabytých znalostí.
Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených prací
Všechny práce jsou uloženy v archivu MU, přístup k pracím prostřednictvím informačního systému IS MUNI: www.is.muni.cz, Zde uvádíme pouze příklady. Plná verze diplomových prací včetně příloh a obou posudků je v elektronické formě akreditačního spisu k dispozici ve veřejně přístupném archivu závěrečných prací Informačního systému Masarykovy university prostřednictvím přímého odkazu uvedeného za názvem práce. Tereza Brzá. Towards the Implementation of Content-Based Instruction in the EFL classroom, 2022. https://is.muni.cz/auth/th/e5wdw/ Klára Kazlepková. Developing Environmental Sensitivity in Teaching English Outdoors, 2019. https://is.muni.cz/auth/th/hgzrf/ Zuzana Kučerová. Mantle of the Expert in ELT: Project at Czech lower-secondary school, 2019. https://is.muni.cz/auth/th/naam7/ Martin Ondryáš. Education as a Tool of Power: Ethnocentrism, Ethnocide, and Power Displacement in Selected Contemporary Memoirs of Indian Residential School Survivors, 2022. https://is.muni.cz/auth/th/mpmbu/ Zdeněk Paluřík. Error correction in ELT spoken discourse at lower-secondary schools in the Czech Republic, 2022. https://is.muni.cz/auth/th/inp3k/