PdF NNJ2cp Učitelství německého jazyka pro základní školy
Název anglicky: Lower Secondary School Teacher Training in German Language
navazující prezenční jednooborový, vyučovací jazyk: čeština čeština
Zahrnut v programu: PdF N-NJ2 Učitelství německého jazyka pro základní školy

Součásti SZZ a jejich obsah

Státní závěrečná zkouška zahrnuje tyto části:
- Německý jazyk a literatura včetně oborové didaktiky
- Obhajoba diplomové práce
- Pedagogicko-psychologický základ pro magisterské studium

Oborová ústní SZZK prověřuje znalosti ze základních oblastí studia:
Lingvistika
jazyk jako základní komunikační prostředek: základní přístupy k popisu jazyka; význam lingvistiky pro didaktiku cizího jazyka: hlavní teoretické disciplíny, ze kterých didaktika a metodologie výuky jazyka čerpá; jazykové normy; teoretické lingvistické disciplíny, jejich význam pro výuku jazyků a učení se cizím jazykům; základní literatura; sémantika a sémiotika, jejich role v interkulturní komunikaci; pragmatický pohled na jazyk: jazyk jako nástroj konání, příp. manipulace, mluvní akty a jejich realizace; jazyková a pragmatická specifika němčiny, sociolingvistické aspekty němčiny; srovnání s češtinou/slovenštinou; zdroje a nástroje lingvistického výzkumu, moderní výstupy a aplikace pro výuku.

Literatura a kulturní studia
Literárně-kulturní část SZZK se odvíjí od seznamu přečtených textů Tento seznam musí obsahovat minimálně 20 titulů, z toho 5 z literatury pro děti a mládež. Literárně-kulturní část zkoušky se soustředí na jeden text ze seznamu četby předloženého kandidátem a bude spočívat v interpretaci textu a v zasazení textu do kulturního, tematického, resp. žánrového kontextu. Z tohoto důvodu určujeme 8 epoch, z nichž jedna by měla být při zkoušce použita jako primární vztahový rámec interpretovaného textu.

Didaktika
vymezení cílů a obsahů didaktiky cizích jazyků a didaktiky němčiny jako cizího jazyka; příbuzné disciplíny didaktiky cizích jazyků; metodické směry výuky cizích jazyků; plánování, příprava, reflexe, sebereflexe a evaluace vyučovací jednotky; analýza učebnic; techniky a strategie učení cizímu jazyku; aktivizující a motivující výukové metody; využití různých médií ve výuce cizího jazyka; informační technologie a výuka cizích jazyků; nácvik správné výslovnosti; práce se slovní zásobou; zprostředkování gramatiky; práce s textem; nácvik poslechu s porozuměním; nácvik čtení s porozuměním; rozvoj psaného projevu; rozvoj mluveného projevu; didaktika literatury; didaktika reálií, interkulturní učení; výuka němčiny u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami; testování a zkoušení; problematika chyby.

Státní závěrečná zkouška z pedagogiky a psychologie je zkouškou způsobilosti, v níž student/ka prokazuje poznatky ze základních pedagogických a psychologických disciplín, propojuje je, začleňuje do teoretických souvislostí a vyvozuje z nich praktické implikace. Student/ka se na zkoušku připraví dle stanovených okruhů s oporou o odborné publikace (včetně výsledků pedagogického a psychologického výzkumu) a studentské portfolio (přípravy na vyučovací hodiny, videonahrávky, písemné sebereflexe, seminární práce, portfoliové úkoly atd.). Důraz je kladen na kritické uchopení poznatků, jejich vzájemné propojení, vztažení k dosavadní pedagogické zkušenosti studenta/studentky a k řešení pedagogicko-psychologických problémů ve výukové praxi. Zkouška z pedagogiky a psychologie je hodnocena jednou známkou.

Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených prací

Geschichte der tschechischen und deutschen Literaturreziprozität und ihr Bild im zeitgenössischen Litraturunterricht in Tschechien und in Deutschland

Potenzial des literarischen Textes “Neu in der Stadt” von Paul Rusch zur Förderung der Sprachfertigkeit Schreiben

Sprachmittlung im DaF-Unterricht mit Fokus auf das Thema Tourismus
Stellung der Faux Amis im Deutschunterricht an tschechischen Schulen

Stellung der Faux Amis im Deutschunterricht an tschechischen Schulen

Rozpisy témat jsou uveřejněny na: https://is.muni.cz/auth/rozpis/tema?fakulta=1441;obdobi=6343;studium=30293;sorter=vedouci;balik=43712;omezeni=vse_aktualni

Doporučený průchod studijním plánem

Učitelská propedeutika (20 kr.)

Povinné předměty

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SZ6039Pedagogická psychologie E. Řehulkazk 1/1/04 1Z
PdF:SZ6042Školní pedagogika H. Horkázk 1/0/02 2Z
PdF:SZ6046Pedagogicko-psychologická diagnostika v práci učitele J. Kratochvílovák 1/1/03 3Z
PdF:SZ6061Seminář ke školní pedagogice H. Horkáz 0/1/02 1Z
11 kreditů

Povinně volitelné předměty

Student během studia zapisuje jeden z nabízených předmětů.

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SZ6047Školský a školní management D. Veseláz 0/2/02 2P
PdF:SZ6048Inkluzivní vzdělávání K. Pančochaz 0/2/02 2P
PdF:SZ6069Alternativní a inovativní pedagogika H. Horkáz 0/2/02 2P
6 kreditů

Cizí jazyk

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:JVp013Angličtina pro pedagogy - C R. Heroutz 0/2/03 1-
PdF:JVp014Angličtina pro pedagogy - D R. Heroutzk 0/2/04 2-
7 kreditů

Oborová část (60 kr.)

Povinné předměty (P+PV 53 kr.)

U předmětů Jazyková cvičení je nutná posloupnost splnění NJ_C101, NJ_C102, NJ_C201. Další průchod je pouze doporučený (viz katalog).

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:NJ_C101Jazyková cvičení C1 H. Hradílkováz 0/2/0 12 hodin v kombinované formě.2 1-
PdF:NJ_C102Jazyková cvičení C1+ H. Hradílkováz 0/2/0 12 hodin v kombinované formě.2 2-
PdF:NJ_C201Jazyková cvičení C2 H. Hradílkovázk 0/1/0 12 hodin v kombinované formě.4 3-
PdF:NJ_G500Lingvistické koncepty pro učitele němčiny T. Káňazk 1/0/0 6 hodin v kombinované formě.4 2P
PdF:NJ_K200Kulturní studia pro učitele němčiny V. Janíkováz 1/0/0 6 hodin v kombinované formě.2 2P
PdF:NJ_L400Literatura pro děti a mládež J. Veličkovázk 1/0/0 12 hodin v kombinované formě.4 1P
18 kreditů

Povinně-volitelné předměty

Z povinně volitelných předmětů je nutno zvolit minimálně 35 kreditů. U předmětů s dvojím ukončením (typicky zápočet nebo kolokvium) je možno získat +2 kr. navíc za vyšší ukončení. Předměty Studentská konference (NJ_S100) a Semestrální práce (NJ_S200) lze zapisovat opakovaně.

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:NJ_G390Valence v teorii a praxi R. Wagnerk 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2+2 1-
PdF:NJ_G700Pragmalingvistika T. Káňaz 0/1/0 3 hodiny v kombinované formě.2 3-
PdF:NJ_G800Vývoj německého jazyka T. Káňaz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 3-
PdF:NJ_G970Bilingvismus ve školství T. Káňaz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 2-
PdF:NJ_K501Autentické texty ve výuce němčiny P. Pytlíkz 0/1/02 3-
PdF:NJ_L700Komplexní analýza vybraného literárního díla P. Váňaz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 1-
PdF:NJ_M130Jazykové portfolio jako nástroj autonomního učení A. Brychováz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 3-
PdF:NJ_M501Didaktika mnohojazyčnosti A. Brychováz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 3-
PdF:NJ_M610Textová kompetence T. Káňaz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 2-
PdF:NJ_P100Zprostředkování komunikace - jazyková mediace T. Káňak 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2+1 2-
PdF:NJ_S100Studentská konference H. Pelouškovák 0/0/1 celodenní konference.4 2-
PdF:NJ_S200Semestrální práce H. Pelouškovák 0/0/1 konzultace min. 6 hod.6 2-
33 kreditů

Volitelné předměty (7 kr.)

Uvedené předměty jsou pouze příkladem, student si vybírá z nabídky volitelných předmětů Pedagogické fakulty MU předměty v hodnotě 7 kreditů.

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:NJ_D520E-learning: tutorial P. Váňaz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 --
PdF:NJ_L150Současná literatura a společnost P. Váňaz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 --
PdF:NJ_M303Videoweb V. Janíkováz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 --
PdF:NJ_M306Vzdělávací politika v Berlíně A. Brychováz 0/0/2.7 4 dny.2 --
PdF:NJ_P001Překladatelský seminář P. Pytlíkz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 --
PdF:NJ_P002Překladatelský seminář - pasivní překlad T. Káňaz 0/1/02 --
PdF:NJ_P003Překladatelský seminář 3 (aktivní překlad) P. Váňaz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 --
14 kreditů

Oborové didaktiky (10 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:NJ_M001Didaktika pro učitele němčiny 1 V. Janíkovák 2/0/0 12 hodin v kombinované formě.3 1Z
PdF:NJ_M002Didaktika pro učitele němčiny 2 V. Janíkovák 2/0/0 12 hodin v kombinované formě.3 2Z
PdF:NJ_M003Didaktika pro učitele němčiny 3 V. Janíkovázk 2/0/0 12 hodin v kombinované formě.4 3Z
10 kreditů

Praxe (14 kr.)

Předmět SZ6041 studenti absolvují dvakrát (v 1. a 2. semestru) a získají celkem 2 kredity.

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SZ6099Učitelská praxe 1 P. Svojanovskýz 0/0/10 120 hodin.4 1P
PdF:SZ6041Seminář k učitelské praxi P. Svojanovskýz 0/1/0 4x za semestr/90 minut.1*2 1P
PdF:NJ6007Učitelská praxe 2 A. Brychováz 0/0/10 120 hodin.4 2P
PdF:NJ6008Učitelská praxe 3 A. Brychováz 0/0/10 120 hodin.4 3P
14 kreditů

Diplomová práce (16 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:NJ_DPpDiplomová práce - Projekt V. Janíkováz 0/0/1 Individuální konzultace.4 2P
PdF:NJ_DPDiplomová práce V. Janíkováz 0/0/1 Individuální konzultace.4 3P
PdF:NJ_DPdDiplomová práce - Dokončení V. Janíkováz 0/0/1 Odevzdání DP.8 4P
16 kreditů