Název anglicky: Lower Secondary School Teacher Training in Geography navazující prezenční hlavní, vyučovací jazyk: čeština Zahrnut v programu: PdF N-ZE2 Učitelství zeměpisu pro základní školy
Součásti SZZ a jejich obsah
Předměty státní zkoušky vychází z profilových disciplín studijního programu , tj. oborové didaktiky a regionální geografie světa a ČR. Okruhy otázek státní závěrečné zkoušky se skládají ze tří částí (a, b, c) – student losuje jedno z témat a odpovídá na dílčí otázky v nich uvedených. Část a – tvoří okruhy z didaktiky geografie, které mají pedagogicko-psychologickou část a část praktickou, která se týká zpracování konkrétního tematického celku. Část b – tvoří okruhy z předmětů regionální geografie světa a ČR. Část c – tvoří okruhy z předmětů Nauka o krajině, což je průřezový syntetický předmět. U přípravy i odpovědí musí studenti prokázat, že umějí pracovat s atlasem a zvládají vyšší úrovně kartografických dovedností.
Státní závěrečná zkouška z pedagogiky a psychologie je zkouškou způsobilosti, v níž student/ka prokazuje poznatky ze základních pedagogických a psychologických disciplín, propojuje je, začleňuje do teoretických souvislostí a vyvozuje z nich praktické implikace. Student/ka se na zkoušku připraví dle stanovených okruhů s oporou o odborné publikace (včetně výsledků pedagogického a psychologického výzkumu) a studentské portfolio (přípravy na vyučovací hodiny, videonahrávky, písemné sebereflexe, seminární práce, portfoliové úkoly atd.). Důraz je kladen na kritické uchopení poznatků, jejich vzájemné propojení, vztažení k dosavadní pedagogické zkušenosti studenta/studentky a k řešení pedagogicko-psychologických problémů ve výukové praxi. Zkouška z pedagogiky a psychologie je hodnocena jednou známkou.
Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených prací
Na katedře geografie PdF MU byly obhájeny za posledních 5 let následující vybrané diplomové práce:
Šlosarová, B. (2021). Koncepce terénní výuky zeměpisu na vybrané základní škole [Diplomová práce, Masarykova univerzita]. Institucionální repozitář MU. https://is.muni.cz/th/wkae6/
Ďásek, P. (2022). CLIL ve výuce zeměpisu: Udržitelnost přírodních zdrojů [Diplomová práce, Masarykova univerzita]. Institucionální repozitář MU. https://is.muni.cz/th/l2fsg/
Novák, V. (2022). Využití ArcGIS Survey123 v projektové výuce zeměpisu na 2. stupni ZŠ [Diplomová práce, Masarykova univerzita]. Institucionální repozitář MU. https://is.muni.cz/th/xbgkr/
Řezníková, A. (2022). Materiály k rozvoji mapových dovedností žáků základní školy na příkladu geografie města Brna [Diplomová práce, Masarykova univerzita]. Institucionální repozitář MU. https://is.muni.cz/th/z7bq8/
Hrazdilová, A. (2022). Self-study: příběh zrodu identity učitelky zeměpisu [Diplomová práce, Masarykova univerzita]. Institucionální repozitář MU. https://is.muni.cz/th/uxhln/