Název anglicky: Speech and Language Therapy navazující kombinovaný jednooborový, vyučovací jazyk: čeština Zahrnut v programu: PdF N-LOG Logopedie
Součásti SZZ a jejich obsah
Povinné předměty Pedagogika a psychologie (společný základ) Obhajoba diplomové práce (pokud byla zadaná na katedře speciální a inkluzivní pedagogiky) Speciální pedagogika (písemný test) Logopedie Surdopedie
Volitelný předmět Specifické poruchy učení
SZZ je tematickými okruhy zaměřena na získání prohloubených poznatků z oboru inkluzivní a speciální pedagogiky a z patopsychologie. Dále je zaměřena na následující kompetence studentů mít široké znalosti a dovednosti z oboru logopedie a surdopedie, komunikační a edukační znalosti a dovednosti, být schopen aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově žáků s narušenou komunikační schopností a se sluchovým postižením do jejich výuky, ovládat práci s dětmi a žáky s NKS a se sluchovým postižením na úrovni logopeda (magistra). Mít dovednosti pro podporu pedagoga při práci se žáky s NKS a se sluchovým postižením v inkluzivní třídě, pro podporu rodičů dětí s postižením.
Státní závěrečná zkouška z pedagogiky a psychologie je zkouškou způsobilosti, v níž student/ka prokazuje poznatky ze základních pedagogických a psychologických disciplín, propojuje je, začleňuje do teoretických souvislostí a vyvozuje z nich praktické implikace. Student/ka se na zkoušku připraví dle stanovených okruhů s oporou o odborné publikace (včetně výsledků pedagogického a psychologického výzkumu) a studentské portfolio (přípravy na vyučovací hodiny, videonahrávky, písemné sebereflexe, seminární práce, portfoliové úkoly atd.). Důraz je kladen na kritické uchopení poznatků, jejich vzájemné propojení, vztažení k dosavadní pedagogické zkušenosti studenta/studentky a k řešení pedagogicko-psychologických problémů ve výukové praxi. Zkouška z pedagogiky a psychologie je hodnocena jednou známkou.
Student v případě zájmu může absolvovat i Státní rigorózní zkoušky z oboru Speciální pedagogika
Struktura rigorózní zkoušky Část povinná - Filosofie - Patopscyhologie - Inkluzivní (speciální) pedagogika
Část povinně volitelná (1 předmět) - Logopedie - Surdopedie - Psychopedie - Somatopedie - Oftalmopedi - Etopedie - Specifické poruchy učení - Souběžné postižení více vadami - Adiktologie - Speciální andragogika
Obhajoba rigorózní práce Student se zaměřuje na řešení konkrétního výzkumného tématu, které je v souladu s výzkumným zaměřením katedry, které byla udělená akreditace pro rigorózní řízení pro příslušný studijní program. Rigorózní práce je zpracována obvykle v rozsahu cca 100 stran, z toho cca polovinu textu tvoří teoretická východiska a druhou polovinu výzkumný projekt.
Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených prací
Návrh témat kvalifikačních prací Analýza komunikační schopnosti dítěte předškolního věku s narušeným vývojem řeči Analýza speciálních vzdělávacích potřeb u žáka se specificky narušeným vývojem řeči Úroveň komunikačních dovedností u dospívajících a adolescentů s narušenou komunikační schopností Stimulace komunikačních schopností u dětí s opožděným vývojem řeči se zřetelem k obsahové složce řeči Využití programu SymWriter pro rozvoj slovní zásoby u žáků se specificky narušeným vývojem řeči Stimulace komunikační schopnosti u dospívajících a adolescentů v kontextu sociální inkluze s ohledem na pragmatickou rovinu řeči Specifika výběru podpůrných opatření u žáků s narušeným vývojem řeči Analýza speciálních vzdělávacích potřeb u žáka se sluchovým postižením Stimulace komunikační schopnosti u žáka se sluchovým postižením Význam sluchové výchovy pro děti s těžkým sluchovým postižením a pro jejich rodiny Faktory ovlivňující volbu povolání u žáků se sluchovým postižením Spolupráce pedagoga a asistenta pedagoga ve třídě pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami Tvorba individuálního vzdělávacího plánu v kontextu sekundárního vzdělávání
Témata obhájených diplomových prací -Podpůrný materiál pro rozvoj zrakového vnímání a vizuomotorických schopností u dětí předškolního věku - Analýza deficitů dílčích funkcí a jejich stimulace u dětí v mateřské škole - Vliv roztroušené sklerózy na komunikační schopnost a kvalitu života v dospělosti - Přístupy učitelů k žákům se specifickými poruchami učení na prvním stupni základní školy - Logopedická intervence u jedince s Moebiovým syndromem
Témata obhájených rigorózních prací - jedná se o nový program.
Obhájené kvalifikační práce včetně posudků jsou uloženy v archivu závěrečných prací is.muni.cz