PdF NSPZP4p Speciální pedagogika (Specializace 4 - mentální postižení a poruchy autistického spektra)
Název anglicky: Special Education (Specialization 4 - (Education of Individuals with Intellectual Disabilities and Autism Spectrum Disorders)
navazující prezenční se specializací, vyučovací jazyk: čeština čeština
Zahrnut v programu: PdF N-SPZP Speciální pedagogika

Součásti SZZ a jejich obsah

Povinný předmět
Pedagogika a psychologie (společný základ)
Obhajoba diplomové práce (pokud je zadaná na katedře, i když bude zadaná na jiné katedře, např. na psychologii, téma bude vždy speciálněpedagogické)
Speciální pedagogika (test)

Povinně volitelný předmět
Mentální postižení a PAS

Volitelný předmět
Specifické poruchy učení

SZZ je tematickými okruhy zaměřena na získání prohloubených poznatků z oboru inkluzivní a speciální pedagogiky a z patopsychologie. Dále je zaměřena na následující kompetence studentů - má široké odborné znalosti a dovednosti ze speciální pedagogiky se zaměřením na mentální postižení a poruchy autistického spektra. Má základní komunikační vědomosti a dovednosti, je schopen aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do jejich výuky, ovládá práci se žáky se SVP na úrovni speciálního pedagogika – zpracování speciálněpedagogické diagnostiky, individuálního vzdělávacího plánu, intervence, práce se skupinou i jednotlivcem. Je schopen vytvářet a provádět vlastní aktivity, reflektovat své schopnosti a dovednosti, je schopen analyzovat životní situace osob s postižením a volit vhodný postup pro intervenci a podporu. Dokáže provádět speciálněpedagogickou a poradenskou činnost, je schopen metodologicky navrhnout a zpracovat výzkum v edukaci žáka se SVP, argumentovat ve prospěch zvoleného postupu.

Státní závěrečná zkouška z pedagogiky a psychologie je zkouškou způsobilosti, v níž student/ka prokazuje poznatky ze základních pedagogických a psychologických disciplín, propojuje je, začleňuje do teoretických souvislostí a vyvozuje z nich praktické implikace. Student/ka se na zkoušku připraví dle stanovených okruhů s oporou o odborné publikace (včetně výsledků pedagogického a psychologického výzkumu) a studentské portfolio (přípravy na vyučovací hodiny, videonahrávky, písemné sebereflexe, seminární práce, portfoliové úkoly atd.). Důraz je kladen na kritické uchopení poznatků, jejich vzájemné propojení, vztažení k dosavadní pedagogické zkušenosti studenta/studentky a k řešení pedagogicko-psychologických problémů ve výukové praxi. Zkouška z pedagogiky a psychologie je hodnocena jednou známkou.

Student v případě zájmu může absolvovat i Státní rigorózní zkoušky z oboru Speciální pedagogika

Struktura rigorózní zkoušky
Část povinná
- Filosofie
- Patopsychologie
- Inkluzivní (speciální) pedagogika

Část povinně volitelná (1 předmět)
- Logopedie
- Surdopedie
- Psychopedie
- Somatopedie
- Oftalmopedi
- Etopedie
- Specifické poruchy učení
- Souběžné postižení více vadami
- Adiktologie
- Speciální andragogika

Obhajoba rigorózní práce
Student se zaměřuje na řešení konkrétního výzkumného tématu, které je v souladu s výzkumným zaměřením katedry, které byla udělená akreditace pro rigorózní řízení pro příslušný studijní program. Rigorózní práce je zpracována obvykle v rozsahu cca 100 stran, z toho cca polovinu textu tvoří teoretická východiska a druhou polovinu výzkumný projekt.

Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených prací

Návrh témat kvalifikačních prací
Žák s lehkým mentálním postižením v inkluzivní škole
Žák s poruchou autistického spektra v inkluzivní škole
Snoezelen jako prostředek seberegulace žáků s Aspergerovým syndromem
Rozvoj grafomotoriky žáků s lehkým mentálním postižením
Využití bazální stimulace a snoezelenu v základní škole speciální
Specifika vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra
Rozvoj komunikačních dovedností u žáků s poruchou autistického spektra
Předprofesní a profesní příprava žáků s mentálním postižením
Inkluze žáka s mentálním postižením z pohledu spolužáků
Inkluze žáka s poruchou autistického spektra z pohledu spolužáků
Klima inkluzivní třídy
Distanční vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra
Distanční vzdělávání žáků s mentálním postižením
Didaktické pomůcky pro žáky s LMP na 1. stupni ZŠ
Variabilita postižení ve třídě a nároky na kompetence pedagoga
Žák s lehkým mentálním postižením v inkluzivní škole
Žák s poruchou autistického spektra v inkluzivní škole
Snoezelen jako prostředek seberegulace žáků s Aspergerovým syndromem
Rozvoj grafomotoriky žáků s lehkým mentálním postižením
Využití bazální stimulace a snoezelenu v základní škole speciální
Specifika vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra
Rozvoj komunikačních dovedností u žáků s poruchou autistického spektra
Předprofesní a profesní příprava žáků s mentálním postižením
Inkluze žáka s mentálním postižením z pohledu spolužáků
Inkluze žáka s poruchou autistického spektra z pohledu spolužáků
Klima inkluzivní třídy
Distanční vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra
Distanční vzdělávání žáků s mentálním postižením
Didaktické pomůcky pro žáky s LMP na 1. stupni ZŠ
Variabilita postižení ve třídě a nároky na kompetence pedagoga

Témata obhájených diplomových prací
Postavení asistenta pedagoga v edukačním procesu v systému základního školství
Dostupné: https://is.muni.cz/th/hu15i/
Sebepojetí rodiny dítěte s Downovým syndromem v inkluzivní společnosti
Dostupné: https://is.muni.cz/th/e4p18/
Možnosti rozvoje komunikačních dovedností u žáků s mentálním postižením a souběžným postižením více vadami
Dostupné: https://is.muni.cz/th/tykxo/
Individuální zvláštnosti u žáků s poruchou autistického spektra
Dostupné: https://is.muni.cz/th/sh8xy/

Témata obhájených rigorózních prací
Sekundární prevence po infarktu myokardu
Komplexní výchovně vzdělávací systém ve statutárním městě Brně
Činnost pracovníků školního poradenského pracoviště v inkluzivním prostředí škol hlavního vzdělávacího proudu
Osoby s mentální retardací jako uživatelé sociálních služeb
Komplexní péče o afatické pacienty a jejich subjektivní pohled na problematiku
Determinanty zmyslového vnímania a možnosti špeciálnopedagogickej podpory u jednotlivcov s viacnásobným postihnutím

Kvalifikační práce jsou uložené v archivu závěrečných prací včetně posudků is.muni.cz

Doporučený průchod studijním plánem

Pedagogicko-psychologická propedeutika (19 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SP2000Strategie podpory matematické gramotnosti L. Pavlíčkovázk 0/2/0 2 bloky pro kombinované studium.3 1P
PdF:SP2007Metodologie speciálně pedagogického výzkumu 2 K. Pančochazk 0/2/0 1 blok pro kombinované studium.3 2Z
PdF:SZ6039Pedagogická psychologie E. Řehulkazk 1/1/04 1-
PdF:SZ6042Školní pedagogika H. Horkázk 1/0/02 2-
12 kreditů

Cizí jazyky

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:JVp017Angličtina pro speciální pedagogy - C R. Heroutz 0/2/03 1-
PdF:JVp018Angličtina pro speciální pedagogy - D R. Heroutzk 0/2/04 2-
7 kreditů

Speciálněpedagogický základ (14 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SP2001Strategie podpory funkční gramotnosti V. Vojtovázk 0/2/0 2 bloky pro kombinované studium.4 2Z
PdF:SP2002Strategie podpory v učení a práce s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na ZŠ V. Vojtovák 0/2/0 2 bloky pro kombinované studium.4 3Z
PdF:SP2004Inkluzivní didaktika I. Fialovák 0/2/0 2 bloky pro kombinované studium.2 4Z
PdF:SP2440Narušená komunikační schopnost u dětí předškolního věku I. Bytešníkovázk 0/3/0 3 bloky pro kombinované studium.4 1-
PdF:SP2999Internacionalizace oboru Speciální pedagogika V. Vojtováz 0/0/0- 2-
14 kreditů

Profilace (specializace) (29 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SP2003Obor: Specifické poruchy učení I. Bytešníkovázk 0/4/0 4 bloky pro kombinované studium.6 1P
PdF:SP2005Diagnostické domény V. Vojtovák 0/2/0 1 blok pro kombinované studium.4 4P
PdF:SP2009Patopsychologie 2 V. Vojtovák 1/0/0 1 blok pro kombinované studium.3 1P
PdF:SP2441Mentální postižení a PAS 1 B. Bazalovázk 0/3/0 2 bloky pro kombinované studium.5 2P
PdF:SP2442Mentální postižení a PAS 2 B. Bazalovázk 0/3/0 2 bloky pro kombinované studium.5 3P
PdF:SP2904Poruchy autistického spektra B. Bazalovázk 0/2/0 2 bloky pro kombinované studium.4 3P
27 kreditů

Povinně volitelné předměty

Studující si zapisují jeden z níže uvedených předmětů.

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SP2905Snoezelen I. Fialováz 0/2/0 2 bloky pro kombinované studium.2 2-
PdF:SP2907Výtvarné techniky v intervenci P. Sochorz 0/2/0 2 bloky pro kombinované studium.2 2-
4 kredity

Praxe (30 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SP2006Podpůrná opatření P. Pitnerovák 0/2/0 2 bloky pro kombinované studium.3 4P
PdF:SP2008Jednopřípadové výzkumné strategie v praxi K. Pančochak 0/2/0 1 blok pro kombinované studium.6 2Z
PdF:SP2481Odborná praxe souvislá 1 – MP-PAS B. Bazalováz 0/0/0 2 týdny.4 2P
PdF:SP2482Odborná praxe souvislá 2 – MP-PAS B. Bazalováz 0/0/0 3 týdny.4 3P
PdF:SP2483Odborná praxe souvislá 3 – MP-PAS B. Bazalováz 0/0/0 4 týdny.4 4P
PdF:SP2981Reflektivní seminář 1 D. Zámečníkováz 0/2/0 2 bloky pro kombinované studium.3 2-
PdF:SP2982Reflektivní seminář 2 L. Vrbecká Doležalováz 0/2/0 2 bloky pro kombinované studium.3 3-
PdF:SP2983Reflektivní seminář 3 B. Bazalováz 0/2/0 2 bloky pro kombinované studium.3 4-
30 kreditů

Medicínská propedeutika (12 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SP2901ADHD V. Vojtováz 0/2/0 2 bloky pro kombinované studium.2 3-
PdF:SP2903Krizová intervence V. Linhartovák 0/2/0 1 blok pro kombinované studium.4 3P
PdF:SP2934Behaviorální přístupy v učení K. Pančochak 0/0/2 24 hodin (6x pátek/sobota).6 4P
12 kreditů

Závěrečná práce (16 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SP_DPDiplomová práce V. Vojtováz 0/0/1 Individuální konzultace.4 3P
PdF:SP_DPdDiplomová práce - Dokončení I. Bytešníkováz 0/0/1 Odevzdání DP.8 4P
PdF:SP_DPpDiplomová práce - Projekt I. Bytešníkováz 0/0/1 Individuální konzultace.4 2P
16 kreditů