Představení studijního programu
Program je určen všem, kdo chtějí uplatnit a rozvinout tvořivost, empatii a komunikaci v práci s lidmi v oblastech výchovy a vzdělávání, volného času, sociální práce, firemního vzdělávání a řadě dalších.
Po absolvování studia se uplatníte v jakékoliv profesi zaměřené na rozvoj lidí všech věkových kategorií – ať už ve státním, neziskovém či komerčním sektoru – jako vzdělavatelé, lektoři, animátoři, vychovatelé, ale i sociální pracovníci či poradci. Můžete pracovat v řadě organizací či institucí, zároveň budete vybaveni k tomu si vlastní organizaci či podnik založit a realizovat tak svoje vize a projekty.
Program Sociální pedagogika je jedinečnou kombinací metod a přístupů, které vás připraví nejen na práci s lidmi, ale pomohou vám dozrát v osobnost. A to skrze propojování poznatků z oblasti pedagogiky, psychologie, sociologie, filosofie a metodologie, kontakt s praxí již od prvního semestru, absolvování sebezkušenostních skupin osobnostního rozvoje či rozmanitých výjezdních zážitkových kurzů (např. adaptačního, zimního, metodického), systematickou projektovou práci v týmu po dobu celých tří let studia.
Studium je možné a vhodné propojit i s dalším studovaným oborem – např. s environmentálními studii, sociální prací, speciální pedagogikou či sociologií. Studium probíhá ve formě vedlejšího oboru, hlavního oboru a jednooborového studia, které je obohaceno a prohloubeno o profilaci dramatická výchova nebo pedagogika volného času.
Je studium programu pro vás?
Odpovězte si na tyto otázky:
Láká vás vzdělávání a práce s lidmi, ale nechcete pracovat pouze s křídou v ruce před tabulí?
Máte vlastní nápady a vize, jak měnit svět kolem sebe k lepšímu, a hledáte podporu při jejich realizaci?
Chcete co nejdříve vyrazit do terénu a propojovat teoretické poznatky s praxí?
Baví vás práce v týmu, ale zároveň umíte být samostatní a odvést pořádný kus práce i sami za sebe?
Studijní plány
Studium
- Cíle
Cílem oboru Sociální pedagogika a volný čas je připravit osobnostně vyzrálého a vzdělaného pedagoga, který se prostřednictvím svých vědomostí, dovedností a osobnostních vlastností zařadí mezi ostatní odborníky působící v pedagogických a pomáhajících profesích v systému péče o děti, mládež a dospělé, ale též i seniory. Takto šířeji koncipovaný profil stojí na pilířích konkrétních studijních předmětů (disciplín), které svým obsahem, zaměřením a převažujícími výukovými metodami naplňují jak oblast znalostní báze (historická fakta a souvislosti, znalosti teorií a konceptů, metodologických postupů apod.), tak vedou k osvojení vlastních nezprostředkovaných zkušeností a utváření praktických dovedností.
Důraz je kladen nikoliv jen na rozvoj faktických vědomostí, ale velký prostor je otevřen pro zkušenostní učení, osobnostní rozvoj a konfrontaci poznatků s vlastní a nezprostředkovanou praktickou zkušeností, získávanou jak ze simulovaných situací (hry, rozvojové aktivity), tak prostřednictvím spektra reálných pedagogických situací (pedagogické a sociální praxe, vlastní výzkumná šetření apod.).
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- Absolvent je připraven pro pedagogickou (výchovnou) a sociálně-pedagogickou práci s rozmanitými cílovými skupinami v oblastech primární, sekundární a terciární prevence.
- Absolvent je schopen připravovat, vést a evaluovat pedagogické aktivity (založené na rozvoji osobnosti) ve škole i v oblasti volného času dětí, mládeže i dospělých.
- Absolvent je schopen sociálně-pedagogicky pracovat se skupinami žáků, dětí, dospělých (včetně seniorů), které jsou v riziku (sociální vyloučení, mravní ohrožení, sociálně patologické jevy apod.).
- Absolvent je schopen plánovat, realizovat a evaluovat drobná výzkumné šetření (zejména kvalitativní) s cílem poznat sociálně pedagogické jevy, evaluovat pedagogické aktivity a programy. Navrhnout adekvátní způsoby předcházejí negativním jevům.
- Absolvent je schopen po osobnostní stránce se vyrovnat s náročnými profesními situacemi, využívat sebereflexe při interakci s klienty (dětmi, mládeží a dospělými z různých prostředí a s různým typem sociálního znevýhodnění).
- Absolvent je schopen vytvořit tým, vybrat si prostředí a cílovou skupinu pro realizaci projektu. Vytvořit projekt a realizovat ho v sociálně pedagogické praxi.
- Uplatnění absolventa
Jako absolventi najdete uplatnění v mnoha profesích pracujících s různými skupinami lidí. Budete schopni podpořit jedince nebo vést celý tým, uplatnění naleznete ve státních institucích, neziskovém i komerčním sektoru.
Můžete pracovat s dětmi ve školách, v centrech volného času či v nízkoprahových zařízeních pro děti a mládež. Uplatnění najdete také v celém spektru sociálních služeb, kde budete pracovat s dětmi, dospívajícími, dospělými i seniory, kteří se nacházejí v těžkých životních situacích. Své dovednosti využijete i ve firemním vzdělávání a v oblasti rozvoje lidských zdrojů.
Práci najdete také ve státních institucích jako poradci, koordinátoři na ministerstvech nebo třeba u veřejného ochránce práv. Můžete také založit vlastní organizaci či spolek a uskutečnit tak svoje vize a přání. Případně se můžete angažovat v různých rozvojových projektech v zahraničí i u nás.
Svou činností tak můžete přispívat ke zlepšení jednoho života nebo celého světa.
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů
Bakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Na Masarykově univerzitě došlo k celouniverzitnímu konsensu na pravidlech pro tvorbu studijních programů, které zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů. Pravidla pro tvorbu studijních programů byla schválena ve stejnojmenné směrnici MU (Směrnice MU č. 11/2017: Pravidla pro tvorbu studijních programů) a vymezují šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studium podle dvou hlavních studijních plánů,
- plán na dostudování (určen pouze studentům z obdobného studijního oboru, kterému zaniká akreditace).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který slouží jako komplementární doplněk hlavního studijního plánu jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- Praxe
Jako studenti máte možnost zvolit si praxi dle vlastních preferencí. Angažovat se můžete v celé šíři neziskových i ziskových organizací, státních institucích a spolcích.
Příklady možných praxí:
vychovatel, sociální pedagog, ped. asistent ve školách,
pedagog ve volnočasových zařízeních, centrech volného času, nízkoprahových zařízeních pro děti a mládež,
pracovník či pedagog v nejrůznějších sociálních službách (dětských domovech, azylových domovech, probační a mediační službě, domovech důchodců apod.)
lektor firemního vzdělávání, rozvoje zaměstnanců, teambuildingů apod.
Praxi lze obsáhnout v českém prostředí nebo v rámci zahraničních stáží. Stěžejní praxí studia je praxe navázaná na týmovou práci na projektu vašeho studia.
- Cíle kvalifikačních prací
Standardní rozsah bakalářské práce je 72 000 až 90 000 znaků včetně poznámek pod čarou titulního listu, obsahu, rejstříku literatury a anotací. Studující musí být schopni pracovat se zdroji a to i s cizojazyčnými a kriticky pracovat s odbornými texty. Bakalářská práce může být teoretická, teoreticko-empirická nebo metodická. Předpokládá se originalita, schopnost tvorby vlastního odborného textu, schopnost analyzovat výzkumná data a interpretovat je v širších souvislostech. Studenti si volí téma ze sociálně pedagogické oblasti. Student postupuje podle předepsaného standardu pro tvorbu vědecké práce na PdF MU. Okruhy otázek ke SZZ a další informace týkající se standardů vědecké práce jsou dostupné z webu katedry zde: http://katedry.ped.muni.cz/socialni-pedagogika/studium/statni-zaverecne-zkousky.
- Návaznost na další studijní programy
Po ukončení bakalářského stupně studia může student pokračovat v navazujícím magisterském studijním programu N7501 Pedagogika, oboru Sociální pedagogika a volný čas (prezenční forma studia), popř. oboru Sociální pedagogika (kombinovaná forma studia).
- Další informaceDalší informace o oboru je možné najít na webových stránkách katedry: http://katedry.ped.muni.cz/socialni-pedagogika/o-katedre
a facebooku: