Speciální pedagogika je obor zaměřený na vzdělávání, intervenci a poradenství u osob se speciálními potřebami všech věkových skupin.

Představení studijního programu

Studiem programu speciální pedagogika se z vás stanou odborníci pro poradenskou a intervenční podporu dětí a dospělých se speciálními vzdělávacími potřebami. Absolvováním studia se stáváte speciálním pedagogem. Uplatnění naleznete především v rezortu školství, ale i v resortu zdravotnictví (nelékařské profese), sociálních věcí nebo spravedlnosti aj.

Uchazeč si vybírá z jedné z oborových specializací - logopedie/surdopedie, oftalmopedie, poruchy chování, mentální postižení a poruchy autistického spektra (psychopedie), souběžné postižení více vadami, nebo speciální andragogika.

V průběhu studia si osvojíte teoretické koncepty a strategie v poradenské práci s cílovou skupinou a seznámíte se s širokou škálou metod, materiálů a pomůcek. Naučíte se diagnostické i terapeutické postupy využívané v rámci speciálně-pedagogické intervence se zřetelem k potřebám a možnostem cílové skupiny.

Studium vychází z mezioborových souvislostí problematiky vzdělávání, podpory a intervence jedinců s postižením a znevýhodněním a reflektuje medicínské a inkluzivní kontexty. Máte příležitost se v průběhu studia zapojovat do praxe i do výzkumných projektů. Nedílnou součástí studia je i mezinárodní zkušenost, na výuce se pravidelně podílejí i zahraniční akademici.

Čeká vás celá škála možností studia i praxe na spolupracujících zahraničních univerzitách a pracovištích, ať v rámci programu ERASMUS+, nebo individuálních projektů. Do fakultního studentského života se můžete zapojit i prostřednictvím studentské oborové rady.

Je studium programu pro vás?

Odpovězte si na tyto otázky:

  • Zajímá Vás práce založená na intenzivním kontaktu a spolupráci?

  • Chcete se věnovat poradenství, intervenci a podpoře osob s postižením/znevýhodněním?

  • Zajímá Vás spolupráce v týmu na mezioborové úrovni?

Absolvování bakalářského studia zaměřeného na speciální pedagogiku je výhodou.

Kombinovaná forma studia

Studijní program Speciální pedagogika je nabízen rovněž ve formě kombinované, pro tuto výuku jsou vyhrazeny pátky i soboty.

Studijní plány

Studium

  • Cíle

    Speciální pedagogika je chápána jako věda o zákonitostech speciální výchovy a speciálního vzdělávání jedince, který z důvodu speciálních potřeb vyžaduje speciálně pedagogický přístup při vzdělávání a podporu při pracovním a společenském uplatnění. Cílem speciální pedagogiky je připravit speciální pedagogy, realizovat výzkum a další vzdělávání. Současné pojetí výchovy a vzdělávání žáků se zdravotním postižením je stále více směrováno do oblasti inkluzivního přístupu, a to v komplexním mezioborovém pojetí. Diagnostika, intervence, výchova, vzdělávání a poradenství jsou zajišťovány speciálními pedagogy, a to nejen v oblasti školské, ale i v ostatních resortech (ministerstva práce a sociálních věcí a ministerstva vnitra). Současné pojetí speciální pedagogiky se zabývá problematikou jedince se speciálními potřebami od jeho narození až po stáří. Základním zaměřením studijního programu, oboru Speciální pedagogika je připravit odborníka s širokým společenskovědním rozhledem zaměřeným na pedagogicko-psychologické disciplíny.

    Program je realizován v prezenční a kombinované formě se šesti specializacemi: logopedie a surdopedie, oftalmopedie, poruchy chování, mentální postižení a poruchy autistického spektra, souběžné postižení více vadami a speciální andragogika. Volitelným jsou specifické poruchy učení.

    Studijní program Speciální pedagogika je zpracován v souladu s aktuálním zněním Standardů Akreditační komise pro studijní program Speciální pedagogika. Rovnocennou částí studia je společný základ studia, který zahrnuje předměty psychologické, pedagogické, komunikační (včetně cizího jazyka) a obecně kultivační s doplněním o oborovou a pedagogicko-psychologickou praxi.

    Studijní program Speciální pedagogika patří mezi studijní programy, jejichž absolvováním lze získat kvalifikaci pedagogických pracovníků, kteří jsou v nařízení vlády č. 275/2016 Sb., o oblastech vzdělávání ve vysokém školství, zařazeni pod oblasti vzdělávání neučitelská pedagogika, učitelství a psychologie.

  • Výstupy z učení

    Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:

    • Vhodně používat široké odborné speciální znalosti a dovednosti speciální pedagogiky a speciální andragogiky; pracovat a se základními speciálními metodami ve vyučovacím procesu, využívat reedukační postupy a strategie v inkluzivním vzdělávání
    • Aplikovat znalosti a dovednosti nejen z oboru (pojetí, etiologie, symptomatologie, systém péče), využívat komunikační a edukační znalosti a dovednosti ve vztahu k dalším odborníkům i zákonným zástupcům
    • Využívat znalosti základních diagnostických postupů podle volby oboru, užívat diagnostické postupy v jednotlivých vývojových období u dítěte/žáka/jedince s postižením
    • Pod vedením vytvářet kompenzační strategie a dovednosti, aplikovat kompenzační techniky s ohledem na typ a hloubku postižení
    • Použít vhodné komunikační strategie u dětí i u dospělých jedinců s ohledem na jejich možnosti, dovednosti a aktuální životní situaci,
    • Aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do výuky (individuální přístup i práce se skupinou),
    • Aktivně pracovat s dětmi a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na úrovni speciálního pedagoga
    • Aplikovat dovednosti pro podporu pedagoga při práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivní třídě, pro podporu rodičů dětí s postižením.
    • orientuje se v aktuálních přístupech zaměřených na poradenství a podporu osob se specifickými potřebami v období dospělosti a v seniorském věku, jejich rodin a sociálního okolí
    • analyzovat životní situace osob s postižením či znevýhodněním a volit vhodný postup pro intervenci a podporu,
    • provádět speciálně pedagogickou či poradenskou činnost, vysvětlit a popsat stupně podpůrných opatření u žáků se SVP, navrhnout a realizovat podporů dospělých osob s postižením
    • Metodologicky navrhnout a zpracovat výzkum v edukaci žáka se SVP, argumentovat ve prospěch zvoleného postupu, získaná data zpracovat a adekvátně interpretovat
    • Metodologicky navrhnout a zpracovat aplikovaný výzkum se zaměřením na dospělé jedince s postižením či znevýhodněním a argumentovat ve prospěch zvoleného postupu, získaná data zpracovat a adekvátně interpretovat
  • Uplatnění absolventa

    Po absolvování studia naleznete uplatnění především v resortu školství na poradenských pozicích (školské poradenské zařízení a školní poradenské pracoviště), jako vyučující pak můžete působit i v mateřských školách.

    Studium zakládá kvalifikaci i pro působení ve zdravotnictví (nelékařské profese), v resortu práce a sociálních věcí (sociální služby, sociálněprávní ochrana dětí a mladistvých) nebo v resortu spravedlnosti.

  • Regulovaná povolání
    • Speciální pedagog
  • Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů

    Bakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.

    Na Masarykově univerzitě došlo k celouniverzitnímu konsensu na pravidlech pro tvorbu studijních programů, které zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů. Pravidla pro tvorbu studijních programů byla schválena ve stejnojmenné směrnici MU (Směrnice MU č. 11/2017: Pravidla pro tvorbu studijních programů) a vymezují šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o 

    1. jednooborový studijní plán,
    2. studijní plán se specializací,
    3. hlavní studijní plán (maior),
    4. vedlejší studijní plán (minor),
    5. studium podle dvou hlavních studijních plánů,
    6. plán na dostudování (určen pouze studentům z obdobného studijního oboru, kterému zaniká akreditace).

    Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který slouží jako komplementární doplněk hlavního studijního plánu jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.

  • Praxe

    Praktické ověření a upevnění znalostí probíhá ve třech semestrálních praxích přímo na pracovištích pod vedením odborníků, s nimiž katedra dlouhodobě spolupracuje. Součástí praktické přípravy je i reflexe vašich zkušeností a poznatků v seminářích. Získané zkušenosti budete diskutovat se svými kolegy i vyučujícími a dostanete tak užitečnou zpětnou vazbu, z níž můžete těžit při svém dalším působení v praxi.

  • Cíle kvalifikačních prací

    Specifické cíle kvalifikačních prací v oboru Speciální pedagogika

    Student prokáže schopnost orientovat se v aktuálních otázkách oboru speciální pedagogika, umí jasně a srozumitelně vymezit téma své práce (výzkumu), popsat výchozí stav poznání a navrhnout adekvátní metody řešení, jasně a logicky vytvořit název práce.

    Student dovede pracovat s adekvátními primárními a sekundárními studijními prameny, citovat je dle platných norem a v souladu s etikou vědecké práce. Je schopen/a vést diskusi a polemizovat s autory, vyvozovat vlastní závěry a doporučení.

    Student umí navrhnout vlastní kvantitativní nebo kvalitativní výzkumné šetření, včetně jasného vymezení cílů a volby adekvátních výzkumných metod ve vztahu k charakteru zkoumaného jevu, pracovat s příslušnou metodou, včetně dovednosti analyzovat kvantitativní a kvalitativní data (údaje) a vhodným způsobem je interpretovat a vyvozovat závěry.

    Student prostřednictvím tvorby vlastního textu prokáže kompetence stylistické, je schopen vytvořit odborný text, udržuje logickou linii kompozice práce bez gramatických chyb.

    Student prokáže schopnost dobře klást otázky a řešit problémy nekonvenčním způsobem, formulovat nové myšlenky a závěry práce, které by přinesly alespoň dílčí nové poznatky o zkoumaném jevu, nebo by obohatily (nové) metodologické (v oblasti výzkumu) nebo metodické postupy (v oblasti edukace), a to ve vztahu k jasně definovaným a vymezeným cílovým skupinám (žáci ZŠ, studenti SŠ, skupiny se specifickými vzdělávacími potřebami atd.).

    Oborové standardy závěrečných prací - speciální pedagogika jsou zpracovány podle Pokynu děkana č. 1/2015 K realizaci závěrečných prací (bakalářských, diplomových, rigorózních a závěrečných prací CŽV).

  • Návaznost na další studijní programy

    Zájemcům o další studium nabízíme čtyřletý doktorský studijní program Speciální pedagogika, který je realizován v prezenční i kombinované formě.

Základní údaje

Typ
magisterský navazující
Profil
akademický
Titul
Mgr.
Titul v rigorózním řízení
PhDr.
Doba studia
2 roky
Vyučovací jazyk
čeština čeština

189
počet aktivních studentů
1
počet závěrečných prací

Pedagogická fakulta
Program zajišťuje