Učitelství německého jazyka pro základní školy
Představení studijního programu
Chcete se stát učitelem/učitelkou německého jazyka? Na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity k tomu máte tu nejlepší příležitost.
Ve studijním programu Učitelství německého jazyka pro základní školy budete intenzivně rozvíjet své dosažené jazykové znalosti a dovednosti pomocí moderních výukových metod s kvalitními českými i zahraničními učiteli.
Proniknete hlouběji do jazykového systému němčiny i s ohledem na to, abyste jej mohli úspěšně zprostředkovávat žákům ve svém budoucím povolání učitele/učitelky německého jazyka.
Poznáte mnoho nového z kultury německy mluvících zemí a budete se seznamovat s literárními texty pro děti a mládež a kriticky je posuzovat z hlediska jejich využití ve výuce.
V řadě zajímavých a profesně zaměřených předmětů zjistíte, jak by měla fungovat motivující výuka německého jazyka a jak se stát dobrým učitelem.
Budete se moci věnovat také atraktivním a netradičním aktivitám, jako například studentskému divadlu, mezinárodním projektům, tematickým exkurzím do zahraničí nebo společné výuce němčiny s rakouskými studenty.
Část svého studia můžete strávit na studijních pobytech či pracovních stážích v německy mluvících zemích (v rámci programu Erasmus+ a dalších mezinárodních projektů). Posílíte nejen své jazykové kompetence, ale získáte i cenné zkušenosti pro svůj osobnostní rozvoj.
Na základně získaných znalostí a dovedností v oboru a pedagogických a psychologických disciplínách, vlastních činností, spolupráce s ostatními studenty, vyučujícími i učiteli z praxe si budete tvořivě osvojovat profesi učitele německého jazyka.
Je studium programu pro vás?
Odpovězte si na následující otázky:
1. Chcete si osvojovat učitelskou profesi tvůrčím a motivujícím způsobem v přátelském klimatu a stát se dobrým učitelem německého jazyka?
2. Ovládáte základy německého jazyka minimálně na úrovni B2 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky?
3. Chcete si své jazykové znalosti prohloubit a dozvědět se co nejvíce o zemích, kde se tímto jazykem mluví a poznat jejich kulturu?
4. Rádi byste studovali alespoň jeden semestr v zahraničí?
5. Chcete se v rámci studia podívat, jak se v zahraničí vyučuje?
6. Chcete být obklopeni inspirativními lidmi, kteří vás posunou dál?
7. Přejete si studovat na renomované a moderně vybavené fakultě?
Pokud na většinu z těchto otázek odpovídáte ANO, neváhejte a podejte si přihlášku.
Studijní plány
Přijímací řízeníPřijímací řízení do navazujících magisterských programů - akad.rok 2021/2022 (zahájení: podzim 2021)Termín podání do půlnoci 30. 4. 2021
Studium
- Cíle
V souladu s § 49 zákona č. 111/1998 Sb. o vysokých školách, ve znění pozdějších předpisů, uplatňujeme při přijímání přihlášek ke studiu v navazujících magisterských studijních programech podmínku příbuznosti zvoleného oboru s absolvovaným bakalářským studiem.
Tento studijní obor je určen absolventům bakalářského studia stejného zaměření (resp. stejné kombinace oborů).
Hlavním cílem studia daného studijního oboru je vytvoření předpokladů k zajištění kvalitní profesní přípravy pro pedagogickou praxi. K nim patří během studia získávané velmi dobré jazykové znalosti (na úrovni C1 v jazykové produkci a C2 v jazykové percepci dle Společného evropského rámce pro jazyky) společně se znalostmi sociokulturními, které přispívají k rozvoji interkulturní komunikační kompetence absolventů. Vedle toho jsou v rámci studia získávány solidní a strukturované znalosti z jednotlivých lingvistických disciplín, literárněvědný a kulturní přehled a rozvíjena oborově didaktická kompetence směřující k dosažení profilu absolventa daného oboru, plně kvalifikovaného učitele německého jazyka.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- mít jazykové znalosti v němčině na úrovni C1/C2 a umět jazyk efektivně používat pro společenské a profesní účely;
- popsat a vysvětlit pravidla a zákonitostí popisující jazyk s jeho formálními sémantickými a komunikativně pragmatickými strukturami a používat metodologický aparát lingvistického výzkumu;
- vysvětlit literární a kulturně společenský vývoj v zemích cílového jazyka se zřetelem k aplikaci v edukační praxi, bude schopen používat metodologický aparát v oblasti literárněvědného a oborově-didaktického výzkumu;
- mít oborově didaktické znalosti a dovednosti (didaktické znalosti obsahu) a kompetenci používat metodologický aparát v oblasti výzkumu učení a vyučování cizích jazyků;
- plánovat, realizovat a reflektovat vlastní výuku v odpovídající úrovni stanovených profesních kompetencí;
- používat základní odbornou terminologii a informační zdroje pedagogické a školní psychologie při popisu, analýze, interpretaci a zhodnocení typických výukových situací i při popisu edukačního prostředí školy, na níž absolvoval učitelskou praxi;
- používat metody a nástroje pedagogické diagnostiky a získávat data dostupná pro individuální podporu žáka a data pro práci třídním kolektivem. Výsledky vhodným způsobem komunikovat s žáky, vyučujícími, popř. s rodiči a jinými odborníky.
- popsat a vysvětlit na konkrétním příkladu ze svého portfolia individuálně specifické procesy učení;
- reflektovat zkušenosti z vlastní pedagogické praxe v profesní komunitě a cíleně využívat reflexi a sebereflexi jako nástroj profesního učení;
- pojmenovávat silné a slabé stránky svého profesního výkonu, navrhovat osobní rozvojové cíle, způsob jejich dosažení;
- vysvětlit a reflektovat principy inkluzivního vzdělávání na úrovní kultury, politiky a praxe školy; vytvářet inkluzivní prostředí ve třídě, aplikovat alespoň některé strategie individualizace a diferenciace ve výuce.
- Uplatnění absolventa
Jako absolvent se budete dobře orientovat v tom, jak úspěšně vyučovat německý jazyk, dosáhnete jazykové znalosti na úrovni C1-C2. Vaše komunikační kompetence v němčině vám umožní nejen vést výuku v cizím jazyce, ale stát se i úspěšným mediátorem při organizaci různých akcí se zahraničními partnery a účastnit se i dalšího vzdělávání v zahraničí.
Své uplatnění nejdete zejména na základní škole, ale vaše získané kompetence vám „otevřou dveře“ i na školách středních, středních odborných učilištích či jazykových školách.
Vzhledem k tomu, že němčina je velmi žádaným jazykem v hospodářské sféře, budete se moci profesně angažovat i ve firemních kurzech.
- Regulovaná povolání
- Učitel druhého stupně základní školy
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů
Bakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Na Masarykově univerzitě došlo k celouniverzitnímu konsensu na pravidlech pro tvorbu studijních programů, které zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů. Pravidla pro tvorbu studijních programů byla schválena ve stejnojmenné směrnici MU (Směrnice MU č. 11/2017: Pravidla pro tvorbu studijních programů) a vymezují šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studium podle dvou hlavních studijních plánů,
- plán na dostudování (určen pouze studentům z obdobného studijního oboru, kterému zaniká akreditace).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který slouží jako komplementární doplněk hlavního studijního plánu jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- Praxe
V průběhu tohoto studia budete mít příležitost vykonávat pedagogickou praxi na školách, která vám pomůže k úspěšnému zvládnutí profese učitele německého jazyka.
V rámci těchto praxí se budete věnovat pozorování reálné výuky a budete si moci vyzkoušet s podporou zkušených učitelů samostatně vyučovat.
Během praxe budete mít příležitost vyzkoušet si fungování nových výukových metod.
- Cíle kvalifikačních prací
Závěrečnou prací studující prokazuje schopnost aplikovat znalosti a dovednosti získané v průběhu studia na řešení konkrétního odborně-pedagogického problému. Typ závěrečné práce odpovídá obsahu a úrovni daného stupně studia. Student si volí z následujících typů prací: a) teoreticko-aplikační, b) teoreticko-empirická (výzkumná), c) teoretická. Typy prací a doporučení pro jejich realizaci se dále řídí manuálem APA. Rozsah závěrečné práce je v rozmezí 117 000 – 200 000 znaků včetně mezer, tj. 65 – 80 normostran.
Standardy pro realizaci závěrečných prací kateder jsou v souladu s Pokynem děkana č. 1/2015 K realizaci závěrečných prací (bakalářských, diplomových, rigorózních a závěrečných prací CŽV) ve znění účinném od 1. 11. 2015.
Závěrečné práce sledují níže uvedené cíle dle profilu absolventa PdF MU.
Student:
- prokáže schopnost orientovat se v aktuálních otázkách svého oboru, umí jasně a srozumitelně vymezit téma závěrečné práce a její cíle, popsat výchozí stav poznání a navrhnout adekvátní metody řešení ve vztahu k stanoveným cílům;
- pracuje s adekvátními primárními a sekundárními informačními prameny, cituje je dle platné normy (APA) a v souladu s etikou vědecké práce;
- prostřednictvím tvorby vlastního textu prokáže kompetence stylistické, dokáže vytvořit odborný text.
- prokáže schopnost klást otázky a řešit problémy, formulovat nové myšlenky a závěry, které přinášejí alespoň dílčí nové poznatky o zkoumaném jevu, případně obohacují metodologické (v oblasti výzkumu) nebo metodické (v oblasti edukace) postupy, a to ve vztahu k jasně definovaným a vymezeným cílovým skupinám (žáci ZŠ, studenti SŠ, skupiny se specifickými vzdělávacími potřebami atd.).
- Návaznost na další studijní programy
Po ukončení navazujícího magisterského studia máte možnost pokračovat v doktorském studiu filologického či pedagogického zaměření na pedagogických nebo filozofických fakultách.
Na Pedagogické fakultě MU vás rádi uvítáme ve studijním programu Didaktika cizího jazyka.
- Další informacehttps://is.muni.cz/ - Informační systém MU
http://www.ped.muni.cz/ - Pedagogická fakulta MU
http://www.ped.muni.cz/katedry-a-instituty/nemecky-jazyk-literatura/aktuality - katedra německého jazyka a literatury PdF MU