SHMIDT, Victoria. Priroda kino: ot reabilitacii socialnoj realnosti k terapii celoveka. family psychology and psychotherapy. Moskva: informpoligraf, 2012, roč. 15, č. 2, s. 3-30, 27 s. ISSN 1990-9381.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Priroda kino: ot reabilitacii socialnoj realnosti k terapii celoveka
Název česky Příroda filmu: od rehabilitaci sociální skutečnosti k terapií člověka
Název anglicky The nature of cinema: from rehabilitation of the social reality to human therapy
Autoři SHMIDT, Victoria (643 Rusko, garant, domácí).
Vydání family psychology and psychotherapy, Moskva, informpoligraf, 2012, 1990-9381.
Další údaje
Originální jazyk ruština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Rusko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14230/12:00061037
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Klíčová slova česky sociální práce s rodinou školení reflexe strategie využití filmu
Klíčová slova anglicky social work with family training for specialists reflection strategies of using films
Změnil Změnila: Mgr. Victoria Shmidt, Ph.D., učo 320753. Změněno: 25. 1. 2013 19:25.
Anotace
Zadacha dannogo teksta – predstavit' podhod k rabote s kino v pomogajushhej dejatel'nosti, kotoryj sosredotochen na ispol'zovanii potenciala fil'ma byt' posrednikom mezhdu specialistom i klientom. Predlagaemaja shema analiza fil'ma, razrabotki i provedenija zadanij osnovana na razlichenii rolej v ponimanii fil'ma: zritelja, jeksperta, kritika i praktika. Strategii primenenija fil'mov (kinoterapija, obuchenie, analiz social'noj problemy) v pomogajushhej dejatel'nosti opisyvajutsja posredstvom sootnoshenija jetih rolej kak operatorov razbora fil'ma i sozdanija programmy ego primenenija. Stat'ja otvechaet na vopros o prigodnosti kinoterapii i profprigodnosti k kinoterapii – v ramkah obsuzhdenija uslovij uspeshnoj realizacii kazhdoj iz rolej i strategij. Jetot tekst otrazhaet kak moj opyt primenenija fil'mov v rabote s priemnymi sem'jami, tak i obuchtnie studentov v ramkah kursa Primenenie fil'mov v pomogajushhej dejatel'nosti v 2010-2012 g.g.
Anotace česky
cílem je prezentovat výsledky učení kurzu Využití filmů v sociální práce
Anotace anglicky
The aim of the work is to present the approach to working with films in helping activities that is focused on a film’s potential to be a mediator between a specialist and a client. The provided scheme for analysis of a film, development and organization of follow-up tasks is based on differentiation of roles in comprehension of a film: spectator, expert, critic and practitioner. Strategies of using films in helping activities (filmotherapy, professional training, analysis of social issues) are described via relations between these roles as operators of analyzing a film and creating a programme of its usage. The article deals with the questions of applicability of filmotherapy and one’s professional preparedness for filmotherapy in the frames of discussion of the conditions for successful realization of each of the roles and strategies. The experience of using films in the work with foster families as well as teaching students at the course “Using films in helping activities” (2010 – 2012) is summarized in the article.
VytisknoutZobrazeno: 23. 5. 2022 13:54