DONTCHEVA-NAVRATILOVA, Olga. Cross-cultural Differences in the Construal of Authorial Voice in the Genre of Diploma Theses. In Insights into Academic Genres. 1st ed. Bern: Peter Lang, 2012, p. 301-328. Linguistic Insights 160. ISBN 978-3-0343-1211-0.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Cross-cultural Differences in the Construal of Authorial Voice in the Genre of Diploma Theses
Name in Czech Mezikulturní rozdíly ve výstavbě autorova hlasu v žánru diplomových prací
Authors DONTCHEVA-NAVRATILOVA, Olga (100 Bulgaria, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Bern, Insights into Academic Genres, p. 301-328, 28 pp. Linguistic Insights 160, 2012.
Publisher Peter Lang
Other information
Original language English
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher Switzerland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/12:00057645
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-3-0343-1211-0
Keywords (in Czech) autorův hlas – žánr - osobní zájmena - diplomové práce - mezikulturni variace - koherence
Keywords in English authorial voice – genre - pronominal self-reference - diploma thesis - cross-cultural variation - coherence
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 6/9/2019 12:36.
Abstract
This chapter investigates the construal of authorial voice in the genre of diploma theses in relation to the specific communicative purposes that the authors are trying to achieve. Taking a cross-cultural perspective, the study is carried out on a corpus of diploma theses in the field of linguistics written by Czech and German students of English. The main purpose of the investigation is to explore how novice writers use pronominal self-reference items and impersonal constructions to present findings and negotiate claims. The results of the quantitative and qualitative analyses show that the writers generally manage to construct a coherent authorial voice. The author argues that novice writers’ choices cannot be explained only by a lack of expertise and a reluctance to commit themselves explicitly to their claims; they are also affected by the constraints imposed by the Master’s thesis as a genre, interference from the L1 academic-writing standard and instructions received in writing courses.
Abstract (in Czech)
Kapitola zkoumá, jak autoři promítají svůj hlas v souladu s cíli, kterých se snaží dosáhnout v žánru diplomových prací. Autorka přistupuje k problematice z hlediska mezikulturálního a porovnává výstavbu autorovy přítomnosti v korpusu diplomových prací českých a německých studentů anglického jazyka. Hlavní záměr studie je vyzkoumat, jak studenti používají osobní zájmena a impersonální konstrukce pro prezentace výsledků a projednávání svých tvrzení. Výsledky kvalitativní a kvantitativní analýzy prokazují, že autoři zvládají promítnout koherentně svůj hlas ve svých pracech. Volby různých prostředků pro vytváření autorovy přítomnosti jsou ovlivněny jak nezkušeností autorů a neochotou explicitně se postavit za svá tvrzení, tak i konvencemi žánru a vlivu stylu akademického psaní typického pro rodný jazyk autorů.
Links
GA405/08/0866, research and development projectName: Koherence a koheze v anglickém diskurzu
Investor: Czech Science Foundation, Coherence and Cohesion in English Discourse
PrintDisplayed: 1/5/2024 17:52