Detailed Information on Publication Record
2012
Cross-cultural Differences in the Construal of Authorial Voice in the Genre of Diploma Theses
DONTCHEVA-NAVRATILOVA, OlgaBasic information
Original name
Cross-cultural Differences in the Construal of Authorial Voice in the Genre of Diploma Theses
Name in Czech
Mezikulturní rozdíly ve výstavbě autorova hlasu v žánru diplomových prací
Authors
DONTCHEVA-NAVRATILOVA, Olga (100 Bulgaria, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Bern, Insights into Academic Genres, p. 301-328, 28 pp. Linguistic Insights 160, 2012
Publisher
Peter Lang
Other information
Language
English
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher
Switzerland
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/12:00057645
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-3-0343-1211-0
Keywords (in Czech)
autorův hlas – žánr - osobní zájmena - diplomové práce - mezikulturni variace - koherence
Keywords in English
authorial voice – genre - pronominal self-reference - diploma thesis - cross-cultural variation - coherence
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 6/9/2019 12:36, Dana Nesnídalová
V originále
This chapter investigates the construal of authorial voice in the genre of diploma theses in relation to the specific communicative purposes that the authors are trying to achieve. Taking a cross-cultural perspective, the study is carried out on a corpus of diploma theses in the field of linguistics written by Czech and German students of English. The main purpose of the investigation is to explore how novice writers use pronominal self-reference items and impersonal constructions to present findings and negotiate claims. The results of the quantitative and qualitative analyses show that the writers generally manage to construct a coherent authorial voice. The author argues that novice writers’ choices cannot be explained only by a lack of expertise and a reluctance to commit themselves explicitly to their claims; they are also affected by the constraints imposed by the Master’s thesis as a genre, interference from the L1 academic-writing standard and instructions received in writing courses.
In Czech
Kapitola zkoumá, jak autoři promítají svůj hlas v souladu s cíli, kterých se snaží dosáhnout v žánru diplomových prací. Autorka přistupuje k problematice z hlediska mezikulturálního a porovnává výstavbu autorovy přítomnosti v korpusu diplomových prací českých a německých studentů anglického jazyka. Hlavní záměr studie je vyzkoumat, jak studenti používají osobní zájmena a impersonální konstrukce pro prezentace výsledků a projednávání svých tvrzení. Výsledky kvalitativní a kvantitativní analýzy prokazují, že autoři zvládají promítnout koherentně svůj hlas ve svých pracech. Volby různých prostředků pro vytváření autorovy přítomnosti jsou ovlivněny jak nezkušeností autorů a neochotou explicitně se postavit za svá tvrzení, tak i konvencemi žánru a vlivu stylu akademického psaní typického pro rodný jazyk autorů.
Links
GA405/08/0866, research and development project |
|