Detailed Information on Publication Record
2012
Karagiozis mezi osmanskou mahallou a řeckým předměstím
KULHÁNKOVÁ, MarkétaBasic information
Original name
Karagiozis mezi osmanskou mahallou a řeckým předměstím
Name (in English)
Karagiozis between Ottoman Mahalla and the Greek suburb
Authors
KULHÁNKOVÁ, Markéta (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Divadelní revue, Praha, Institut umění - Divadelní ústav, 2012, 0862-5409
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/12:00061372
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
řecké stínové divadlo; Karagiozis; vývoj; charakteristika
Keywords in English
Greek shadow theatre; development; characteristic; features
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 11/4/2013 09:54, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
Cílem studie je představit řecké stínové divadlo, známé pod názvem Karagiozis podle hlavního hrdiny, s důrazem na odlišnosti od jeho tureckého předchůdce a rysy obecné lidové smíchové kultury. V úvodu se zmiňujeme o vztahu Řeků k jejich stínovému divadlu a snahách nalézt jeho antické kořeny (eleusinská mystéria, Aristofanes, mimus). Následuje stručný přehled vývoje Karagiozise od počátků po současnost. Poté jsou představeny základní charakteristické rysy podívané a přiblíženy okolnosti, za jakých vznikala a byla provozována (technika divadla, práce loutkoherce). Následuje charakteristika hlavních postav a srovnání s tureckým "souborem". Závěrečná část se zabývá repertoárem stínového divadla a přibližuje čtenáři tři jeho hlavní žánry: komedie, pohádkové hry a kusy heroické.
In English
The aim of the study is to introduce the basic principles of the Greek shadow theatre, known by the name of its central character, Karagiozis, and to highlight it differences from its Turkish precursor. The introduction discusses the relation of the Greeks towards their shadow theatre, and attempts to identify its ancient roots (Eleusian mysteries, Aristophanes, mimus). The following part provides the basic historical outline of the development of Karagiozis from the earliest times to the present, and describes the basic characteristic features of the Karagiozis performances, as well as the circumstances under which they were developed and carried out, including the technical aspects of theatre and the methodological principles of puppetry. The central figures of these performances are characterized and compared to their Turkish counterparts. The final part of the study discusses the repertoire of the shadow theatre and its three main genres: comedies, folktale plays and heroic plays.