KULHÁNKOVÁ, Markéta. Karagiozis mezi osmanskou mahallou a řeckým předměstím (Karagiozis between Ottoman Mahalla and the Greek suburb). Divadelní revue. Praha: Institut umění - Divadelní ústav, 2012, roč. 23, č. 1, p. 46-59. ISSN 0862-5409.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Karagiozis mezi osmanskou mahallou a řeckým předměstím
Name (in English) Karagiozis between Ottoman Mahalla and the Greek suburb
Authors KULHÁNKOVÁ, Markéta (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Divadelní revue, Praha, Institut umění - Divadelní ústav, 2012, 0862-5409.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/12:00061372
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) řecké stínové divadlo; Karagiozis; vývoj; charakteristika
Keywords in English Greek shadow theatre; development; characteristic; features
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Changed: 11/4/2013 09:54.
Abstract
Cílem studie je představit řecké stínové divadlo, známé pod názvem Karagiozis podle hlavního hrdiny, s důrazem na odlišnosti od jeho tureckého předchůdce a rysy obecné lidové smíchové kultury. V úvodu se zmiňujeme o vztahu Řeků k jejich stínovému divadlu a snahách nalézt jeho antické kořeny (eleusinská mystéria, Aristofanes, mimus). Následuje stručný přehled vývoje Karagiozise od počátků po současnost. Poté jsou představeny základní charakteristické rysy podívané a přiblíženy okolnosti, za jakých vznikala a byla provozována (technika divadla, práce loutkoherce). Následuje charakteristika hlavních postav a srovnání s tureckým "souborem". Závěrečná část se zabývá repertoárem stínového divadla a přibližuje čtenáři tři jeho hlavní žánry: komedie, pohádkové hry a kusy heroické.
Abstract (in English)
The aim of the study is to introduce the basic principles of the Greek shadow theatre, known by the name of its central character, Karagiozis, and to highlight it differences from its Turkish precursor. The introduction discusses the relation of the Greeks towards their shadow theatre, and attempts to identify its ancient roots (Eleusian mysteries, Aristophanes, mimus). The following part provides the basic historical outline of the development of Karagiozis from the earliest times to the present, and describes the basic characteristic features of the Karagiozis performances, as well as the circumstances under which they were developed and carried out, including the technical aspects of theatre and the methodological principles of puppetry. The central figures of these performances are characterized and compared to their Turkish counterparts. The final part of the study discusses the repertoire of the shadow theatre and its three main genres: comedies, folktale plays and heroic plays.
PrintDisplayed: 30/5/2024 05:32