Detailed Information on Publication Record
2012
Dojížďka za maloobchodem: příklad města Brna
KUNC, Josef, Petr TONEV, Bohumil FRANTÁL and Zdeněk SZCZYRBABasic information
Original name
Dojížďka za maloobchodem: příklad města Brna
Name (in English)
Commuting for retail shopping: Brno city example
Authors
KUNC, Josef (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Petr TONEV (203 Czech Republic, belonging to the institution), Bohumil FRANTÁL (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Zdeněk SZCZYRBA (203 Czech Republic)
Edition
XVII. česko-slovenský geografický akademický seminár, 2012
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
Earth magnetism, geodesy, geography
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14560/12:00057124
Organization unit
Faculty of Economics and Administration
Keywords (in Czech)
dojížďka za maloobchodem; nákupní spád; nákupní centra; Brno; Česká republika
Keywords in English
commuting for retail shopping; retail gravitation; shopping centers; Brno; Czech Republic
Změněno: 15/1/2013 14:50, doc. RNDr. Josef Kunc, Ph.D.
V originále
Maloobchod se po roce 1989 stal v České republice významným hybatelem změn v urbánním prostředí a jedním z klíčových rytmizátorů spotřeby. Dojížďka za maloobchodem tvoří významnou součást denních pohybů obyvatel v rámci města. V posledních letech ovšem získávají stále silnější postavení víkendové a nepravidelné (specializované) nákupy v nákupních centrech na městské periferii. Centrum města již není primárním cílem při nákupu potravin a pozici ztrácí také pro nákupy nepotravinářského zboží. Šetření v rámci vnitřního Brna umožnilo nahlédnout do nákupních zvyklostí a konfrontovat místa realizace nákupů místních obyvatel. Příspěvek přináší vybrané výsledky šetření a diskusní komentáře.
In English
Retailing has become a significant driver of changes in the urban environment and one of the key setters of consumption rhythms in the Czech Republic after 1989. Commuting for retail shopping represents a significant part of daily mobility of inhabitants within the city. Weekend and irregular (specialized) shopping in shopping centers at the city periphery has grown in importance recently. The inner city is not a primary destination when buying foodstuffs anymore and it has been losing its position even in shopping for other than foodstuffs goods. A survey implemented within the inner Brno City has provided a view into the spatial patterns of urban shopping behavior and analyzed shopping places of local inhabitants. The paper presents and discusses selected results of the survey.
Links
IAA301670901, research and development project |
|