k 2012

Metelkův zákon a jeho uplatnění při zřízení německé obecné menšinové školy v Roudníkách (1918-1938)

ŠIMÁNĚ, Michal and Jiří ZOUNEK

Basic information

Original name

Metelkův zákon a jeho uplatnění při zřízení německé obecné menšinové školy v Roudníkách (1918-1938)

Name in Czech

Metelkův zákon a jeho uplatnění při zřízení německé obecné menšinové školy v Roudníkách (1918-1938)

Name (in English)

The Law Metelka and its application in the establishment of the German elementary minority school in Roudniky (1918-1938)

Authors

ŠIMÁNĚ, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jiří ZOUNEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Kvalita ve vzdělávání : XX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, Praha, 10.-12. září 2012, 2012

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/12:00057716

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

Metelkův zákon, menšinové školství, Ústi nad Labem, Roudníky, 1918-1938

Keywords in English

Law Metelka; minority schools; Ústí nad Labem; Roudníky; 1918-1938

Tags

Změněno: 11/4/2013 12:56, Mgr. Vendula Hromádková

Abstract

V originále

Příspěvek se zaměřuje na zřízení německé obecné menšinové školy v obci Roudníky v soudním okrese Ústí nad Labem. Cílem je zmapovat příčiny a okolnosti vzniku této školy v oblasti, která v období existence Československé republiky byla z národnostního hlediska tvořena většinovou německou populací. Pohled je zaměřen i na důsledky "boje" o německou menšinovou školu na česko-německé vztahy v dané oblasti. Výchozím bodem příspěvku je tzv. Metelkův zákon, který upravoval podobu menšinových škol. Tento zákon, ač ve své podstatě byl univerzální pro všechny národnostní menšiny žijící v tehdejší ČSR, byl zejména německým obyvatelstvem vnímán jako zákon namířený proti německému školství. O to zajímavější je tak sledovat snahy německého obyvatelstva po jeho uplatnění při zřízení vlastní menšinové školy. Shodou okolností ve stejné geografické oblasti, kde odpor k tomuto zákonu byl velmi silný. Při zpracování tohoto příspěvku je využíváno metod typických pro historický výzkum. Autoři přitom používají dobové prameny, které jsou uloženy v Archivu města Ústí nad Labem. Konkrétně jde o školní kroniky německé a české obecné školy v Roudníkách, prameny úřední provenience a dobová německy psaná periodika.

In English

The contribution focuses on the establishment of a German elementary minority school in the village Roudníky, which was situated in the judicial district of Ústi nad Labem. The goal is to map the causes and circumstances of the genesis of this school in the area, which was formed from national point of view by German majority population during the existence of the Czechoslovak Republic. The view is also focused on the consequences of the "struggle" for the German minority school on the Czech-German relations in the region. The starting point of this paper is the Law Metelka, which laid down the structure of minority schools. This law, although was universal for all national minorities living in the former Czechoslovakia in its essence, was mainly perceived as an act directed against the German education system by the German population. So it's very interesting to observe the efforts of the German population for application of this law in the establishment of their own minority school. Coincidentally, in the same geographical area, where resistance to this law was very strong. To solve this problem we used the methods of historical research. The archival documents were stored in the Town Archives of Ústi nad Labem. This were especially the Czech and German school chronicles of the elementary schools in Roudníky, official sources provenance and German-language contemporary periodicals (such as Aussiger Tageszeitung, Aussiger Tagblatt).

Links

GD406/09/H040, research and development project
Name: Škola: výzkum vnitřních procesů a vnějších podmínek jejího fungování
Investor: Czech Science Foundation, School: Research of Internal Processes and External Conditions of its Functioning