Detailed Information on Publication Record
2012
Dějiny předškolní pedagogiky
PAVLOVSKÁ, Marie, Zora SYSLOVÁ and Bohumíra ŠMAHELOVÁBasic information
Original name
Dějiny předškolní pedagogiky
Name (in English)
History of preprimary pedagogy
Authors
PAVLOVSKÁ, Marie, Zora SYSLOVÁ and Bohumíra ŠMAHELOVÁ
Edition
1. vyd. Brno, 79 pp. 2012
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Učební texty pomůcky (vč. dílčích kapitol v učebnicích)
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-5981-8
Keywords (in Czech)
dějiny; předškolní pedagogika
Keywords in English
history; preprimary pedagogy
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 17/4/2013 12:39, Mgr. Monika Foltánová
V originále
Text Dějiny předškolní pedagogiky poskytuje stručný vhled do vývoje předškolního vzdělávání jednak v českých zemích, jednak v některých zemích Evropské unie. Je zde zachycen historický kontext pojetí dětství od pravěku do konce 20. století, dále jsou zde uvedeni významní myslitelé, kteří se zabývali dítětem a obdobím předškolního věku. Část textu je věnována tzv. reformnímu hnutí a alternativním pedagogickým směrům minulosti a současnosti. V závěru textu je uveden historický pohled na přípravné, ale i postgraduální vzdělávání předškolních pedagogů a na proměňující se cíle jednotlivých výchovných programů v uplynulých sto letech.
In English
Text History of preprimary pedagogy gives a brief view into a development of pre – school education in czech countries but also in some countries of Europian Union. It catches a historical kontext of conception of childhood from primeval age till the end of the 20 th century, then there are mentioned important thinkers who engaged in a child and a period of a pre- school age. Part of the text is dedicated to so – called reformatory motion and alternative pedagogical directions of the past and present. At the end of the text we mention a historical view on preparatory, but also a postgraduate education of a pre-school educationalist and on a changing aims of an individual educational programms in the last hundred years.