c 2012

Dějiny předškolní pedagogiky

PAVLOVSKÁ, Marie, Zora SYSLOVÁ and Bohumíra ŠMAHELOVÁ

Basic information

Original name

Dějiny předškolní pedagogiky

Name (in English)

History of preprimary pedagogy

Authors

PAVLOVSKÁ, Marie, Zora SYSLOVÁ and Bohumíra ŠMAHELOVÁ

Edition

1. vyd. Brno, 79 pp. 2012

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Učební texty pomůcky (vč. dílčích kapitol v učebnicích)

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-5981-8

Keywords (in Czech)

dějiny; předškolní pedagogika

Keywords in English

history; preprimary pedagogy

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 17/4/2013 12:39, Mgr. Monika Foltánová

Abstract

V originále

Text Dějiny předškolní pedagogiky poskytuje stručný vhled do vývoje předškolního vzdělávání jednak v českých zemích, jednak v některých zemích Evropské unie. Je zde zachycen historický kontext pojetí dětství od pravěku do konce 20. století, dále jsou zde uvedeni významní myslitelé, kteří se zabývali dítětem a obdobím předškolního věku. Část textu je věnována tzv. reformnímu hnutí a alternativním pedagogickým směrům minulosti a současnosti. V závěru textu je uveden historický pohled na přípravné, ale i postgraduální vzdělávání předškolních pedagogů a na proměňující se cíle jednotlivých výchovných programů v uplynulých sto letech.

In English

Text History of preprimary pedagogy gives a brief view into a development of pre – school education in czech countries but also in some countries of Europian Union. It catches a historical kontext of conception of childhood from primeval age till the end of the 20 th century, then there are mentioned important thinkers who engaged in a child and a period of a pre- school age. Part of the text is dedicated to so – called reformatory motion and alternative pedagogical directions of the past and present. At the end of the text we mention a historical view on preparatory, but also a postgraduate education of a pre-school educationalist and on a changing aims of an individual educational programms in the last hundred years.

Files attached

Dejiny_predskolni_pedagogiky-finale.pdf
Request the author's version of the file