J 2012

Mezigenerační učení : učit se mezi sebou v rodině

RABUŠICOVÁ, Milada, Lenka KAMANOVÁ and Kateřina PEVNÁ

Basic information

Original name

Mezigenerační učení : učit se mezi sebou v rodině

Name in Czech

Mezigenerační učení : učit se mezi sebou v rodině

Name (in English)

Intergenerational Learning : To Learn from Each Other in the Family

Authors

RABUŠICOVÁ, Milada (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Lenka KAMANOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Kateřina PEVNÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2012, 1803-7437

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/12:00057767

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

učení; mezigenerační učení; mezigenerační učení v rodině; stárnutí společnosti; variabilita rodinných struktur; vztahy v rodině; celoživotní učení

Keywords in English

learning; intergenerational learning; family; ageing society; variability of family structures; family relations; lifelong learning

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 7/4/2013 15:02, Mgr. Vendula Hromádková

Abstract

V originále

Příspěvek přináší další pokračování výsledků tříletého výzkumného projektu "Mezigenerační učení: děti, rodiče a prarodiče v neformálním vzdělávání a v informálním učení". Zaměřuje se na mezigenerační učení v rodině, a to v pohledu tří zúčastněných generací. Nejprve vyjasňuje argumenty, které stojí za zvýšenou pozorností věnovanou v posledních letech v mezinárodním kontextu mezigeneračnímu učení, jako jsou demografické okolnosti (stárnoucí společnost), proměny rodiny (variabilita ve struktuře a vztazích) a celoživotní učení (potřeba kontinuity na pozadí změny). Dále se zaměřuje na vybrané výsledky z empirického výzkumu metodologicky založeného na smíšeném designu, jimiž je identifikace rolí rodinných "edukátorů".

In English

This paper presents another set of results of Intergenerational learning: children, parents and grandparents in non-formal education and informal learning, a three-year research project focusing on intergenerational learning in the family from the viewpoints of three participating generations.

Links

GA406/09/0427, research and development project
Name: Mezigenerační učení: děti, rodiče a prarodiče v neformálním vzdělávání a v informálním učení
Investor: Czech Science Foundation, Intergenerational Learning: children, parents and grandparents in non-formal education and informal learning
GD406/09/H040, research and development project
Name: Škola: výzkum vnitřních procesů a vnějších podmínek jejího fungování
Investor: Czech Science Foundation, School: Research of Internal Processes and External Conditions of its Functioning