Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1073452, author = {Švec, Vlastimil}, article_location = {Brno}, article_number = {3}, keywords = {theory and practice tacit knowledge self-reflection sharing tacit knowledge teacher education}, language = {cze}, issn = {1211-4669}, journal = {Pedagogická orientace}, title = {Tacitní znalosti jako most mezi teorií a praxí v pedagogické přípravě budoucích učitelů}, volume = {22/2012}, year = {2012} }
TY - JOUR ID - 1073452 AU - Švec, Vlastimil PY - 2012 TI - Tacitní znalosti jako most mezi teorií a praxí v pedagogické přípravě budoucích učitelů JF - Pedagogická orientace VL - 22/2012 IS - 3 SP - 387-403 EP - 387-403 PB - Česká pedagogická společnost , o.s. SN - 12114669 KW - theory and practice tacit knowledge self-reflection sharing tacit knowledge teacher education N2 - Studie si všímá tacitních znalostí v pedagogické přípravě budoucích učitelů. Tyto znalosti chápe jako – metaforicky řečeno – most mezi teorií a praxí. Charakterizuje pojem tacitní znalosti, který u nás není dosud v pedagogické literatuře příliš frekventován. Tacitní znalosti jsou osobní, individuální znalosti, které vznikají na základě zkušeností subjektu a vyznačují se těmito rysy: jsou procedurální, ale obtížně navenek vyjádřitelné, jsou relevantní pro dosahování cílů, které subjekt považuje za důležité, subjekt jich dosahuje jen s malou pomocí druhých nebo zcela bez této pomoci, jsou vázány na kontext. V pedagogické přípravě jich student učitelství dosahuje řešením praktických situací. Rozvoj a tedy i zdokonalování tacitních znalostí studentů předpokládá, že jsou tyto znalosti zexplicitněny. Nástrojem zexplicitnění je sebereflexe, avšak ta sama o sobě nestačí k tomu, aby si student uvědomil, jak jeho činnost vypadá a jak ji lze zlepšit. K tomuto cíli lze dospět sdílením zkušeností a tacitních znalostí studentů s kolegy a vzdělavatelem učitelů (cvičným učitelem na škole, oborovým didaktikem apod.). ER -
ŠVEC, Vlastimil. Tacitní znalosti jako most mezi teorií a praxí v pedagogické přípravě budoucích učitelů (Tacit knowledge as a bridge between theory and practice in the domain-general aspect of teacher education). \textit{Pedagogická orientace}. Brno: Česká pedagogická společnost , o.s., 2012, 22/2012, No~3, p.~387-403. ISSN~1211-4669.
|