D 2012

Použití spotřebitelského šetření k vymezování relevantního trhu v železniční dopravě – možnosti a problémy

KVIZDA, Martin and Václav REDERER

Basic information

Original name

Použití spotřebitelského šetření k vymezování relevantního trhu v železniční dopravě – možnosti a problémy

Name (in English)

Using consumer survey for defining the relevant market in rail transport - possibilities and challenges

Authors

KVIZDA, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Václav REDERER (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Konkurence na železnici – budoucnost pro 21. století nebo destrukce sítě? p. 32-45, 13 pp. 2012

Publisher

Masarykova univerzita - MuniPress

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50600 5.6 Political science

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14560/12:00065508

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

ISBN

978-80-210-6002-9

Keywords (in Czech)

relevantní trh; železniční doprava, spotřebitelské šetření

Keywords in English

relevant market; railway transport; consumer survey

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 25/3/2014 09:07, prof. Ing. Martin Kvizda, Ph.D.

Abstract

V originále

Výkon politiky hospodářské soutěže v praxi je založen na vymezení relevantního trhu; toto vymezení se opírá o několik základních metod, mezi něž patří zejména tzv. SSNIP test (Small but Significant Non-transitory Increase in Price). Tato metoda je charakteristická vysokou datovou náročností na jedné straně a komplexními, dobře využitelnými výsledky pro autoritu regulující trh, na straně druhé. Vzhledem ke specifikům odvětví železniční osobní dopravy není snadné SSNIP test aplikovat; v praxi se proto využívají jeho různé modifikace. Tento text prezentuje využitelnost SSNIP testu k vymezování relevantních trhů v odvětví osobní železniční dopravy na základě pilotního spotřebitelského šetření na dopravním rameni Brno- Praha.

In English

The competition policy in practice is based on the definition of the relevant market; this definition is based on several basic methods, including in particular the SSNIP test (Small but Significant Non-Transitory Increase in Price). This method is characterized by high data demands on the one hand and well usable results for authority to regulate the market, on the other. Due to the specifics of the rail passenger transport, it is not easy to apply the SSNIP test; in practice, therefore, various modifications are used. The article analyzes usability of the SSNIP test for defining the relevant market in the rail passenger transport based on a pilot consumer survey on the Brno-Prague line.

Links

TD010063, research and development project
Name: Optimalizace regulace konkurenčního prostředí v železniční osobní a nákladní dopravě v ČR
Investor: Technology Agency of the Czech Republic

Files attached