Detailed Information on Publication Record
2012
Použití spotřebitelského šetření k vymezování relevantního trhu v železniční dopravě – možnosti a problémy
KVIZDA, Martin and Václav REDERERBasic information
Original name
Použití spotřebitelského šetření k vymezování relevantního trhu v železniční dopravě – možnosti a problémy
Name (in English)
Using consumer survey for defining the relevant market in rail transport - possibilities and challenges
Authors
KVIZDA, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Václav REDERER (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, Konkurence na železnici – budoucnost pro 21. století nebo destrukce sítě? p. 32-45, 13 pp. 2012
Publisher
Masarykova univerzita - MuniPress
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50600 5.6 Political science
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14560/12:00065508
Organization unit
Faculty of Economics and Administration
ISBN
978-80-210-6002-9
Keywords (in Czech)
relevantní trh; železniční doprava, spotřebitelské šetření
Keywords in English
relevant market; railway transport; consumer survey
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 25/3/2014 09:07, prof. Ing. Martin Kvizda, Ph.D.
V originále
Výkon politiky hospodářské soutěže v praxi je založen na vymezení relevantního trhu; toto vymezení se opírá o několik základních metod, mezi něž patří zejména tzv. SSNIP test (Small but Significant Non-transitory Increase in Price). Tato metoda je charakteristická vysokou datovou náročností na jedné straně a komplexními, dobře využitelnými výsledky pro autoritu regulující trh, na straně druhé. Vzhledem ke specifikům odvětví železniční osobní dopravy není snadné SSNIP test aplikovat; v praxi se proto využívají jeho různé modifikace. Tento text prezentuje využitelnost SSNIP testu k vymezování relevantních trhů v odvětví osobní železniční dopravy na základě pilotního spotřebitelského šetření na dopravním rameni Brno- Praha.
In English
The competition policy in practice is based on the definition of the relevant market; this definition is based on several basic methods, including in particular the SSNIP test (Small but Significant Non-Transitory Increase in Price). This method is characterized by high data demands on the one hand and well usable results for authority to regulate the market, on the other. Due to the specifics of the rail passenger transport, it is not easy to apply the SSNIP test; in practice, therefore, various modifications are used. The article analyzes usability of the SSNIP test for defining the relevant market in the rail passenger transport based on a pilot consumer survey on the Brno-Prague line.
Links
TD010063, research and development project |
|