Detailed Information on Publication Record
2012
Opportunities to Learn in Physics Instruction in the Czech Republic: Findings of the IRSE Video Study
JANÍK, Tomáš, Petr NAJVAR, Veronika NAJVAROVÁ, Josef TRNA, Petr NOVÁK et. al.Basic information
Original name
Opportunities to Learn in Physics Instruction in the Czech Republic: Findings of the IRSE Video Study
Name in Czech
Příležitosti k učení ve výuce fyziky v České republice: Zjištění z IVŠV videostudie fyziky
Authors
JANÍK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Petr NAJVAR (203 Czech Republic, belonging to the institution), Veronika NAJVAROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Josef TRNA (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Petr NOVÁK (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
New Educational Review, Toruń, WYDAWNICTWO ADAM MARSZALEK, 2012, 1732-6729
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Poland
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Impact factor
Impact factor: 0.149
RIV identification code
RIV/00216224:14410/12:00057845
Organization unit
Faculty of Education
UT WoS
000311710600010
Keywords (in Czech)
příležitosti k učení; výuka fyziky; videovýzkum výuky; videostudie
Keywords in English
opportunities to learn; physics instruction; video-based research on instruction; videostudy
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 18/3/2019 17:28, Dana Nesnídalová
V originále
The paper presents findings of the IRSE Video Study Physics, a research project that was carried out in the Institute for Research in School Education at the Faculty of Education of Masaryk University in Brno. Physics instruction was analysed in the conceptual framework of opportunities to learn. The sample consisted of 62lessons of physics taught at various lower-secondary schools in Brno, the Czech Republic. The lessons were video-recorded, transcribed and coded, and the data were analysed with regard to the aspects under investigation. The paper presents findings on: a) organisation of classroom activities; b) sequencing of the teaching process; c) using didactic tools and media; d) using experiments. The results show that lower-secondary physics instruction is teacher-oriented to a great extent, which is indicated by the organisation of classroom activities. Modern media (ICT, audio and video recordings) were scarcely employed: the teachers’ primary didactic tool was the blackboard. The teachers did not employ experiments very often – when an experiment occurred, it tended to be the teacher to carry it out.
In Czech
Ve studii jsou prezentovány výsledky IVŠV videostudie fyziky, která byla realizována Institutem výzkumu školního vzdělávání Pedagogické fakulty MU. Výuka fyziky byla analyzována na pozadí konceptuálního rámce s vůdčím pojmem "příležitosti k učení". Zkoumaný soubor sestávál z 62 hodin výuky fyziky na 2. stupni základních škol v Brně (Česká republika). Vyučovací hodiny byly zaznamenány na video, transkribovány a kódovány; data byla analyzována ve čtyřech oblastech, k nimž studie přináší základní zjištění: a) organizace výukového procesu; b) fáze výuky; c) využívání didaktických prostředků a médií; d) využívání experimentů. Výsledky ukazují, že zkoumaná výuka je do značné míry orientována na učitele, což se projevuje v organizačních formách práce. Moderní média (ICT, audiozáznamy, videozáznamy) jsou relativně málo využívána: nejvíce je využívána tabule. Rovněž experimenty jsou ve výuce využívány v nepříliš vysoké míře - jedná se přitom o experimenty učitelské.
Links
GAP407/11/0262, research and development project |
|