ŠAUR, Josef. Tzv. státní škola v ruské historiografii: zachycení jejích počátků a zformování v dobovém odborném tisku (State school of Russian historians: rendering of its outset and formation in the contemporary scholarly press). Slovanský přehled. Praha: Historický ústav AV ČR, 2012, roč. 98, č. 5, p. 537-573. ISSN 0037-6922.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Tzv. státní škola v ruské historiografii: zachycení jejích počátků a zformování v dobovém odborném tisku
Name (in English) State school of Russian historians: rendering of its outset and formation in the contemporary scholarly press
Authors ŠAUR, Josef (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Slovanský přehled, Praha, Historický ústav AV ČR, 2012, 0037-6922.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60101 History
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/12:00062039
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) "státní škola"; "historicko-právní škola"; ruská historiografie; K. D. Kavelin; S. M. Solovjov; B. N. Čičerin
Keywords in English “state school“; “historical-legal school“; Russian historiography; K. D. Kavelin; S. M. Solovyov; B. N. Chicherin
Tags RIV - zkontrolováno, rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Martin Svora, učo 9684. Changed: 15/4/2013 09:11.
Abstract
Tzv. „státní škola“ patří k nejvýznamnějším proudům v ruské historiografii 19. století a je spojována se jmény K. D. Kavelina, S. M. Solovjova a B. N. Čičerina. Pojem „státní škola“ se dnes užívá konvenčně, jako pevně daný a všem srozumitelný bez snahy o jeho přesnější vymezení. Nicméně termín prošel za 160 let své existence mnoha proměnami: škola byla různě nazývána (nová historická škola, historicko-právní škola, právní škola apod.), historikové se lišili v názorech koho do školy zařadit a sovětská historiografie jeho chápání značně ideologizovala. Od 90. let 20 století se vedou diskuze o očištění pojmu od ideologického nánosu a jeho novém vymezení. Článek podrobně zkoumá okolnosti vzniku státní školy ve 2. polovině 40. let 19. století v pracích Kavelina a Solovjova a sleduje její vývoj až do 60. let 19. století, kdy formování školy završilo Čičerinovo dílo. Zjištěné skutečnosti jsou pak konfrontovány se zachycením činnosti školy v dobovém odborném tisku a historiografii ve snaze ukázat, které historiografické koncepce měly své opodstatnění a které nikoliv. Prezentováno je chápání státní školy v dílech M. P. Pogodina, V. G. Bělinského, N. G. Černyševského, I. J. Zabelina a především N. K. Bestuževa-Rjumina a P. N. Miljukova.
Abstract (in English)
The “state school” represents one of the most significant currents in the Russian historiography of the 19th century. It is associated with the names of K. D. Kavelin, S. M. Solovyov and B. N. Chicherin. The term “state school” is conventionally used as strictly given and widely comprehensible nowadays, i.e. without attempts to find a more precise definition of it. However; the term has gone through many transformations during its 160 years of existence: the school was called variously (new historical school, historical-legal school, legal school etc.), historians differed in their opinions on who belongs to the school and the Soviet historiography greatly ideologized a conception of it. Since the 1990s there have been debates going on concerned with ridding the term of its ideological sediment and defining it in a new way. The paper offers a detailed analysis of the foundation of the “state school” in the second half of the 1840s in the works of Kavelin and Solovyov and follows its development up to the 1860s, when the formation of the school rounded off with the works of Chicherin. The established facts are then confronted with rendering of the activities of the school in the contemporary press and historiography, in order to demonstrate which historiographical conceptions were justified. The article presents the conception of the “state school” in the works of M. P. Pogodin, V. G. Belinsky, N. G. Chernyshevsky, I. Y. Zabelina and particularly in the works of N. K. Bestuzhev-Ryumin and P. N. Milyukov.
Links
MUNI/21/SAU/2012, interní kód MUName: Vznik tzv. státní školy v ruské historiografii
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 22/8/2024 17:19