POSPĚCH, Pavel. Město pro rodinu: konstrukce rodinného prostoru v nákupním centru (Family-friendly city: the construction of a family space in shopping centres). In Třetí město. 1st ed. Červený Kostelec, Brno: Nakladatelství Pavel Mervart, 2011, p. 133-154. ISBN 978-80-7465-015-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Město pro rodinu: konstrukce rodinného prostoru v nákupním centru
Name (in English) Family-friendly city: the construction of a family space in shopping centres
Authors POSPĚCH, Pavel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Červený Kostelec, Brno, Třetí město, p. 133-154, 22 pp. 2011.
Publisher Nakladatelství Pavel Mervart
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50000 5. Social Sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14230/11:00062109
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 978-80-7465-015-4
Keywords (in Czech) nákupní centrum;rodina;rodinné hodnoty;privatizace prostoru;domov
Keywords in English shopping centre;family;family values;privatised space;home
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Pavel Pospěch, Ph.D., učo 52755. Changed: 18/3/2013 12:10.
Abstract
Článek předkládá analýzu pojmů „rodinného nakupování“ a „rodinné atmosféry“, tak jak jsou prezentovány v marketingu nákupních center v ČR. Hledá přitom specifika, která odlišují prostor nákupních center od městského veřejného prostoru. Na základě analýzy propagačních materiálů, domovních řádů a rozhovorů s manažery a architekty českých nákupních center jsou identifikovány dvě dimenze „rodinného“ ve vztahu k centrům. Zaprvé jde o důraz na zahrnutí celé rodiny do spotřebních aktivit: nákupní centra jsou chápána jako feminizovaná a jejich snahou je vytvořit spotřební možnosti jak pro muže, tak především pro děti, které jsou chápány jako zdroj nových možností spotřeby (ale zároveň také její ohrožení). Druhá dimenze identifikuje svazek hodnot, které jsou označovány jako rodinné, a které jsou managementem nákupních center aktivně prosazovány. Jde o hodnoty bezpečí, pohodlí, příjemnosti, zábavy a čistoty. Důraz na prosazení těchto hodnot do prostoru nákupních center vytváří rozdíl oproti tradičnímu veřejnému prostoru center měst. Za využití různých prostředků dohledu, regulace jednání a sociální kontroly, tak vzniká nový městský prostor, který je v některých svých vlastnostech bližší sféře domova, než sféře veřejné. Důraz na rodinné hodnoty tak propůjčuje specifický význam pojmu privatizovaný prostor: jde o městský prostor na pomozí domova a města.
Abstract (in English)
This paper presents an analysis of the concepts of „family shopping“, as presented by the shopping centres in the Czech Republic. Based on the analysis of the marketing of Czech shopping centres, it is argued that a substantial part thereof is focused on the promotion of „family atmosphere“ and „family values“. This paper seeks to understand the function and content of these concepts from a sociological point of view. It is argued that the shopping centres' focus on family is twofold: first, the centres seek to promote a feeling of being welcome for all members of an ideal family, most notably children. Children are considered both a source of new consumption opportunities, as well as a potential hindrance. Second, tied to the concept of „family shopping“ is a set of values which include safety, comfort, cosiness, fun and cleanliness. These values are actively inscribed into the spaces of shopping centres, establishing a family-based urban space, as opposed to the traditional public space of city centres. In creating such space, various means of social control and surveillance are employed. The result is a domesticated space, a privatised space halfway between the public and the private.
Links
MSM0021622408, plan (intention)Name: Reprodukce a integrace společnosti (Acronym: IVRIS)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Reproduction and integration of society
PrintDisplayed: 10/10/2024 05:21