C 2012

Hodnocení ve výuce zaměřené na člověka

PITNER, Tomáš and Renate MOTSCHNIG

Basic information

Original name

Hodnocení ve výuce zaměřené na člověka

Name (in English)

Assessment in the Person-centered Learning

Authors

PITNER, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Renate MOTSCHNIG (40 Austria)

Edition

1. vyd. Ostrava, Přístupy k evaluaci eLearningu, p. 143-161, 19 pp. 1. 2012

Publisher

Ostravská univerzita v Ostravě

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14330/12:00062194

Organization unit

Faculty of Informatics

ISBN

978-80-7464-121-3

Keywords (in Czech)

přístup orientovaný na člověka; elektronicky podporovaná výuka

Keywords in English

person-centered approach; e-learning

Tags

Reviewed
Změněno: 12/4/2013 11:27, prof. RNDr. Tomáš Pitner, Ph.D.

Abstract

V originále

Elektronicky podporované vzdělávání zaměřené na studenta Person-centered eLearning, ve smyslu Person-centered Technology-enhanced Learning PCeL, je aplikací původně psychologického přístupu orientovaného na člověka Person-centered Approach, vyvinutého C. Rogersem, do oblasti výuky podporované technologiemi. Kapitola se zaměřuje na specifické rysy hodnocení takové výuky, kde studující vstupuje do výukového procesu nejen v roli příjemce, ale i spolutvůrce, a to včetně společného definování autentických výukových cílů. Z pohledu hodnocení jsou pak procesy výuky, či přesněji učení se, včetně růstu osobnosti, srovnatelně hodnotné jako její čistě kognitivní výsledky. Do popředí vystupují metody sebehodnocení (self assessment), hodnocení členy týmu (peer evaluation) a kvalitní zpětná vazba učiteli, který řídí kurz. Hodnocení studentů PCeL a učitele PCeL jsou proto dvě strany téže mince a používají se pro ně podobné nástroje. Kapitola prezentuje především zkušenosti ze dvou pracovišť – z Masarykovy univerzity v Brně a z Vídeňské univerzity), kde byla řada konceptů a technik hodnocení vyvinuta, ověřena a výsledky publikovány.

In English

Electronically supported learning focused on student (Person-centered e-learning) is an application of psychological approach originally oriented to person Person-Centered Approach, developed by C. Rogers, in the field of teaching supported by technology. Chapter focuses on the evaluation of specific features such teaching, where students enter the learning process not only as beneficiaries but also as co, including a common definition of authentic learning objectives. From the perspective of the evaluation processes of teaching, learning, or more precisely, including the growth of personality, equally valuable as its purely cognitive outcomes. To stand out methods of self-evaluation (self assessment), evaluation team members (peer evaluation) and quality teachers feedback that controls the rate. Assessment of students and teachers PCeL PCeL are thus two sides of the same coin and are used for them similar tools. Especially chapter presents experience from two workplaces - from Masaryk University in Brno and Vienna University), where a number of concepts and techniques developed, tested and the results published.

Files attached