VOGEL, Radek. The syntactico-semantic properties of "business verbs". In Náhlíková, Michaela a Crhová, Marie. Silesian Studies in English 2009. 1st ed. Opava, Czech Republic: Slezská univerzita v Opavě, 2011, p. 91-113. ISBN 978-80-7248-622-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name The syntactico-semantic properties of "business verbs"
Name in Czech Syntakticko-sémantické vlastnosti sloves v ekonomických textech
Authors VOGEL, Radek (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Opava, Czech Republic, Silesian Studies in English 2009, p. 91-113, 23 pp. 2011.
Publisher Slezská univerzita v Opavě
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00062225
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7248-622-9
UT WoS 000291630800008
Keywords (in Czech) výroční zprávy; Business English; dynamické sloveso; žánr; sémantika; statické sloveso; syntakticko-sémantické vlastnosti; sémantické třídy sloves
Keywords in English annual reports; Business English; dynamic verb; genre; semantics; stative verb; syntactico-semantic properties; verb semantic classes
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Radek Vogel, Ph.D., učo 33061. Changed: 18/3/2013 15:11.
Abstract
The verbs used in text and tabular sections of company annual reports display a notable tendency towards repetitiveness and their repertory also seems to be rather limited. However, different semantic categories as well as grammatical forms may be identified in this genre of Business English, which makes it far from being stereotypical, especially in the non-tabular sections. The paper is based on the analysis of a corpus of several company annual reports, focusing on the semantic traits of verbs used there, proportions between their occurrences in dynamic vs. stative functions, active vs. passive forms, variety of tenses, etc.
Abstract (in Czech)
Slovesa užívaná v textových a tabulkových oddílech firemních výročních zpráv vykazují zjevnou tendenci k opakovanosti a také jejich repertoár se zdá být spíše omezený. Nicméně, v tomto žánru obchodní angličtiny lze identifikovat různé sémantické kategorie i gramatické formy, což ho zdaleka nečiní tak stereotypním, zvláště v netabelizovaných pasážích. Příspěvek je založen na analýze korpusu několika firemních výročních zpráv a zaměřuje se na sémantické rysy zde používaných sloves, poměry mezi jejich výskytem v dynamické a statické roli, v aktivním a pasivním tvaru, v různých slovesných časech atd.
PrintDisplayed: 31/7/2024 14:31